سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رنگ هاله ی شما؟

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 7:6 عصر

در صورتیکه تاریخ تولد شما در:
اول فروردین ماه باشد سیاه هستید
بین دوم فروردین تا 11 فروردین باشد ارغوانی هستید
بین 12 تا 21 فروردین باشد. شما سرمه ای است
بین 22 فروردین تا 31 فروردین باشد نقره ای هستید.
بین یکم اردیبهشت تا 10 اردیبهشت باشد سفید هستید.
بین 11 اردیبهشت تا 24 اردیبهشت باشد شما آبی هستید.
بین 25 اردیبهشت تا سوم خرداد باشد شما طلائی رنگ هستید.
بین 4 خرداد تا 13 خرداد باشد شما شیری رنگ هستید.
بین 14 خرداد تا 23 خرداد ماه باشد شما خاکستری هستید.
بین 24 خرداد تا دوم تیر ماه باشد شما رنگ خرمائی هستید.
سوم تیر ماه باشد رنگ شما خاکستری است.
بین 4 تیر ماه تا 13 تیر ماه باشد شما قرمز هستید.
بین 14 تیر ماه تا 23 تیر ماه باشد شما نارنجی هستید.
بین 24 تیر ماه تا سوم مرداد ماه باشد شما زرد هستید.
بین 4 مرداد ماه تا 13 مرداد باشد شما صورتی هستید.
بین 14 مرداد تا 22 مرداد باشد شما آبی هستید.
بین 23 مرداد تا یکم شهریور باشد شما سبز هستید.
بین 2 شهریور تا 11 شهریور باشد شما قهوه ای هستید.
بین 12 شهریور تا 21 شهریور باشد شما کبود رنگ هستید.
بین 22 شهریور تا 31 شهریور باشد شما لیموئی هستید.
متولدین یکم مهر ماه زیتونی هستند.
بین 2 مهر تا 11 مهر ماه ارغوانی هستید.
بین 12 مهر تا 21 مهر ماه شما رنگ سرمه ای دارید.
بین 22 مهر ماه تا یکم آبان ماه شما نقره ای هستید.
بین 2 آبان تا 20 آبانماه باشد شما سفید هستید.
بین 21 آبانماه تا 30 آبانماه باشد رنگ شما طلائی است.
بین یکم آذر ماه تا 10 آذر ماه باشد شما شیری رنگ هستید.
بین 11 آذر ماه تا 20 آذر ماه باشد شما خاکستری هستید.
بین 21 آذر تا 30 آذر باشد شما خرمائی رنگ هستید.
متولدین اول دیماه نیلی رنگ هستند.
بین دوم دی ماه تا 11 دی ماه باشد رنگ شما قرمز است.
بین 12 دی ماه تا21 دی ماه باشد شما نارنجی هستید.
بین 22 دی ماه تا 4 بهمن ماه باشد شما زرد هستید.
بین 5 بهمن تا 14 بهمن ماه باشد شما صورتی هستید.
بین 15 بهمن تا 19 بهمن ماه باشد شما آبی هستید.
بین 20 بهمن تا 29 بهمن ماه باشد شما سبز هستید.
بین 30 بهمن تا 9 اسفند ماه باشد شما قهوه ای هستید.
بین 10 اسفند تا 20 اسفند باشد شما کبودی رنگ هستید.
بین 21 اسفند تا 29 اسفند باشد لیمویی هستید…

قرمز
با نمک و دوستداشتنی، مشکل پسند اما همیشه عاشق…….و اینطور بنظر میرسد که مورد محبت نیز باشید. با روحیه و بشاش اما در همان زمان میتوانید بد اخلاق هم شوید.
قادرید با مردم بسیار خوب و با ملاطفت برخورد کنید و این همان عشقی است که میتواند در راهی که در پیش دارید همراهتان باشد.
آدمهایی را که راحت صحبت میکنند دوست دارید این آدمها باعث میشوند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

شیری رنگ
اهل رقابت و بازی دوست. دوست ندارد ببازد ولی همیشه بشاش است. شما قابل اعتماد و امین هستید و خیلی علاقه دارید وقت خود را بیرون بگذرانید، با دقت عشقتان را انتخاب میکنید و بسادگی عاشق نمی شوید اما وقتی او را یافتید تا مدتهای طولانی دوستش خواهید داشت.

نیلی
شما بیشتر متوجه نگاهتان هستید و استانداردهای بالائی در انتخاب عشق دارید. هر راه حلی را با دقت و تفکر انتخاب می کنید و بسیار بندرت مرتکب اشتباه احمقانه میشوید دوست دارید رهبر باشید و به راحتی می توانید دوستان جدید پیدا کنید.

خاکستری
جذاب و فعال هستید، شما هرگز احساستان را پنهان نمی کنید و هر آنچه را که درونتان است آشکار می سازید. اما ضمنا میتوانید خودخواه هم باشید. می خواهید مورد توجه باشید و نمی خواهید بطور نا برابر با شما برخورد شود. میتوانید روز مردم را روشن کنید. شما میدانید در زمان مناسب چه بگویید و خوش اخلاق هستید.

سبز
خیلی خوب با افراد تازه کنار می آیید. در واقع آدم خجالتی ای نیستی اما گاهی اوقات با کلماتت به عواطف مردم آسیب می رسانید. دوست دارید تا مورد توجه و علاقه کسی باشید که دوستش دارید ولی اغلب تنهایید و به انتظار فرد مورد نظرت می مانید.

طلائی
شما میدانید چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است. آدم بشاشی هستید و زیاد بیرون میروید. بسیار سخت میتوانی فرد مورد نظرت را پیدا کنی اما وقتی او را یافتی تا سالیان متمادی دوباره عاشق نمی شوی.

صورتی
شما همواره در تلاشید تا در هر چیزی بهترین باشید و دوست دارید به سایرین کمک کنید. اما بسادگی قانع نمی شوی. دارای افکاری منفی هستید و در جستجوی عشقی شورانگیز مانند آنچه در قصه هاست هستید.

زرد
شما شیرین و بیگناهید ، مورد اعتماد بسیاری از مردم ، و دارای رهبریتی قوی در ارتباطاتتان هستید. شما خوب تصمیم میگیرید و انتخاب درستی در زمان مناسب می گیرید. همواره در افکار داشتن روابط عاشقانه بسر می برید.

خرمائی
باهوشید و میدانید چه چیزی درست است. میخواهید همه چیز را مطابق میل خود کنید که گاهی میتواند بدلیل عدم توجه به نظر دیگران مشکل ساز باشد. اما در مورد عشق صبور هستید. وقتی فرد مورد نظرتان را یافتید برایتان دشوار است فرد بهتری پیدا کنید.

نارنجی
در مقابل اعمالتان مسئولیت پذیر هستید، می دانید چگونه با مردم رفتار کنید. همواره اهدافی برای دستیابی به آنها دارید و حقیقتا برای رسیدن به آنها تلاش میکنید ، فردی آماده رقابت هستید. دوستانتان برایت بسیار مهم هستند و قدر آنچه را که دارید میدانید، گاهی اوقات واکنشتان زیادی شدید است و علت آن نیز احساساتی بودنتان است.

ارغوانی
اسرار آمیز هستید، بهیچوجه خودخواه نیستید ، زود و آسان نظرتان جلب میشود. روزتان با توجه به خلقتان میتواند غمگین یا خوش باشد. بین دوستان محبوب هستید اما میتوانید دست به عمل احمقانه ای نیز بزنید ، بسادگی امور را فراموش میکنید. بدنبال شخصی هستید که قابل اعتماد باشد!!!

لیموئی
آرام هستید، اما بسادگی عصبانی می شوید. به آسانی حسادت می ورزید و در مورد چیزهای کوچک اعتراض میکنید، نمی توانید به یک کار بچسبید اما دارای شخصیتی هستید که اعتماد و علاقه همه را جلب میکند.

نقره ای
خیال پرداز و بامزه اید ، دوست دارید چیز های جدید را بیازمایید. علاقه دارید خود سازی کنید و بسادگی می آموزید، براحتی میتوان با شما صحبت کرد و شما نصایح خوبی میدهید. وقتی موضوع دوستی است متوجه میشوید نمی توان به کسی اعتماد کرد، اما وقتی دوستان واقعی خود را یافتید تا پایان عمر به آنها اعتماد میکنید.

سیاه
شما یک مبارز هستید و دارای انگیزه اید. اما تغییر در زندگی را نمی پسندید. زمانی که تصمیمی گرفتید، روی تصمیمتان تا مدتها پای می فشارید. زندگی عشقی شما نیز توام با مبارزه است و مثل همه نیست.

زیتونی
شما روشن قلب و آدم گرمی هستید. همراه خوبی برای فامیل و دوستانید. خشونت را نمی پسندید و میدانید چه چیزی درست است. شما مهربان و بشاش هستید اما بسادگی به مردم حسادت نورزید.

قهوه ای
فعال و ورزشکارید ، برای دیگران مشکل است که به شما نزدیک شوند. زمانی که متوجه میشوید نمی توانید به چیزی که میخواهید دستیابید ،‌ بسادگی تسلیم شده آنرا رها میکنید.

آبی
اتکا به نفس کمی دارید و خیلی ایرادی هستید. هنرمند هستید و دوست دارید عاشق شوید ، اما میگذارید عشقتان از دستتان برود چون در این مورد از مغزتان فرمان میگیرید نه از قلبتان.

سرمه ای
شما جذابید و عاشق زندگی خود هستید ، نسبت به همه چیز دارای احساسی قوی هستید و خیلی زود گیج میشوید زمانی که از دست شخص یا اشخاصی عصبانی می شوید برایتان مشکل است آنها را ببخشید.

سفید
شما آرزو و اهدافی در زندگی دارید زود حسادت می ورزید نسبت به دیگران متفاوت و گاهی اوقات عجیب هستید اما همه این حالت شما را دوست دارند.

کبود
احساسات شما بسادگی و ناگهانی تغییر میکند اغلب تنها هستید ، مسافرت را دوست دارید. انسان صادقی هستید ولی حرف مردم را زود باور میکنید. یافتن عشق برای شما سخت است و گمگشته عشق هستید….


ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

ارائه قیمتهای { ‌‌بی ام و  } های وارداتی

            

اعلام قیمت فروش اتومبیلهای BMW توسط موسسه نوریانی ( نماینده انحصاری BMW‌در ایران )

( قیمت فروش نقدی ( تومان 

مدل اتومبیل
000/000/47318 i مدل 
000/000/70320i مدل
000/000/85330ci  مدل 
000/000/119BMW مدل 350i تیپ1  
000/000/85BMW 350i تیپ 2 
000/000/135BMW مدل 630Ci
000/000/145BMW مدل ( CAB ( 630Ci
000/000/146BMW مدل 730Li
000/000/104BMW مدل X3  تیپ 1
000/000/83BMW مدل X3 تیپ 2

منبع این مطالب سایت www.carx1.com  است

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

      

           بررسی وانت بارهای موجود در کشور

       

در حالیکه تنوع وانت بارها در آمریکا از نظر ظرفیت حمل بار ، به 8 گونه مختلف می رسد ، اما امروزه در اکثر طبقه بندیهای آسیایی و اروپایی تنها 3 گونه مختلف یافت می شود . وانت بارهایی با ظرفیت حمل بار نیم تن ، سه چهارم تن ، و یک تن به بالا . در ایران نیز تقریبا هر 3 گونه یافت می شود ؛ وانت پیکان با تحمل وزن نیم تن ، وانت پیکاپ ( Frontier ) با تحمل وزن سه چهارم تن ، وانت مزدا با تحمل وزن یک تن و نیسان Junior 140 ( زامیاد 24 ) با تحمل وزن 2 تن بار .

اما همانگونه که همگان آگاهی دارند بجز وانت دو کابین پیکاپ که آن هم بدلیل 2 کابین بودن توانایی حمل بار چندانی را دارا نیست ، همچنین قیمت بالایی نیز دارد ، بقیه انواع وانتهایی که در کشور تولید می گردد دارای تکنولوژیهای بالای 30 سال و بدون تجهیزات رفاهی و ایمنی لازم می باشند .

                                        

در این بین وانت پیکان که دارای تکنولوژی ساخت بالای 40 سال می باشد ، وضعیتی بدتر از دیگران داراست ؛ از دیدگاه آلایندگی این خودرو با وجود مجهز شدن به موتور انژکتوری توان پاس نمودن استانداردهای لازم را دارا نیست و مصرف سوخت آن نیز بالاست ، همچنین بدلیل فضای کم کابین و نحوه قرارگیری صندلیها ، سرنشینان این خودرو و به خصوص راننده در وضعیت بسیار ناراحت کننده ای قرار دارند .

                                         

 این در حالیست که بدلیل تنوع زیاد تولید وانت بارهای نیم تنی با قیمت زیر 10 میلیون تومان توسط اکثر خودروسازان جهان ( بدلیل اینکه اکثر وانت بارهای نیم تنی بر روی پلات فرم خودروهای سواری ساخته می شوند ) ، جانشین نمودن وانت باری دیگر بجای این وانت بار از رده خارج وطنی کاری است ، بسیار ساده که متاسفانه تا بحال به تاخیر افتاده . البته مسوولین خودروی کشور در روزهای اخیر با تاخیر بسیار زیاد تصمیم گرفته اند تا وانت باری نیم تنی را بر روی پلات فورم L90 طراحی نمایند و نام آنرا نیز فعلا PU90 نهاده اند ، اما این وانت بار نیز زودتر از 3-4 سال آینده به بازار نخواهد آمد .

اما از کلاس دوم یعنی نوع سه چهارم تن ( نیسان پیکاپ ) که بدلیل تکنولوژی نسبتا بالا مشکل چندانی نداشته و بدلیل قیمت بالا نیز همگان توان خرید آنرا ندارند و وانت موسو که هنوز به مرحله تولید نرسیده که بگذریم به کلاس سوم یعنی وانت های 1 تنی و بالاتر خواهیم رسید که در نوع 1 تنی با مزداهای سری B تولیدی دهه 70 ژاپن و در دو نوع تک و دو کابین روبرو هستیم که توسط گروه بهمن تولید می گردند .

             

                                  

این وانت بار که ابتدا با موتور 1600 بعد با موتور 2000 و پس از آن اخیرا با موتور 2000 انژکتوری جدیدی تولید می شود از لحاظ شکل اتاق و سیستم تعلیق دارای تکنولوژی دهه 70 می باشد اما سری جدید آن که مجهز به موتور FE CIS مربوط به خودروی ون سری E مزدا گردیده ، از لحاظ آلایندگی و مصرف سوخت تا مدتی مشکلی با سازمان محیط زیست نخواهد داشت ، از لحاظ راحتی داخل کابین نیز خودرویی است قابل قبول که در نوع جدید به کولر نیز مجهز گردیده . اما از لحاظ تزئینات داخلی با وجود استفاده از قطعاتی از پراید در کابین باز هم تغییری آنچنانی در ظاهر قدیمی این خودرو پدید نیامده . در حالیکه امکان تغییر خط تولید این خودرو با همین مدل B2000 تولیدی دهه 80 ژاپن ( تغییر شکل یافته سری موجود در ایران ) و با حفظ قیمت فعلی به راحتی وجود دارد ، اما به نظر می رسد گروه بهمن نیز تا مدتها تصمیمی برای از رده خارج کردن این خودرو ندارد  . البته وانت باری با این ظرفیت در آینده نزدیک در خود گروه بهمن تولید خواهد شد ، اما با قیمتی بالای 20 میلیون که جایگزینی برای مزدا B2000 نمی باشد ، این خودرو وانت میتسوبیشی L200 می باشد .

                                     

اما مشکل اصلی صنعت وانت سازی کشور در نوع بالای یک تن یعنی نیسان Junior 140 ( زامیاد 24 ) با ظرفیت حمل بار 2 تن می باشد . این خودرو که از اواخر دهه 60 تا اواسط دهه 80 میلادی توسط نیسان تولید می شد در ایران تقریبا از 20 سال پیش یعنی زمان توقف آن در ژاپن در حال مونتاژ می باشد . این وانت بار بی نظیر که تمامی بار حمل و نقل سبک کشور را بر دوش دارد با وجود دارا بودن تکنولوژی سی و چند ساله کماکان بدون رقیب به نظر می رسد چرا که تولید وانت با این ظرفیت بالای حمل بار تقریبا در دنیا منسوخ گردیده و این مقدار بار بیشتر توسط مینی کایونها حمل می شود . وانت بارهای جدیدی که تحمل بارهای این چنینی را دارا باشند نیز محدود به چند نوع خاص از وانت های پرقدرت آمریکایی از جمله Chevrolet Silverado 3500 و Dodge Ram 350 می گردد .

                 

 این وانت ها با موتورهای 6 و 8 سیلندر و امکاناتی نظیر ترمز ABS و Airbag و غیره نیز قیمتی در حدود 30 هزار دلار دارند پس هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ  عدم رابطه تجاری کشورمان با آمریکا یافتن جایگزینی برای زامیاد 24 بسیار مشکل به نظر می رسد ، مگر اینکه در ایران نیز با توقف تولید این وانت ، وظیفه آن به مینی کامیونها واگذار گردد ، کما اینکه خود زامیاد نیز هم اینک نمونه هایی از این نوع مینی کامیونها را در دست تولید دارد .

                      

اما آنچنانکه به نظر می رسد تولید زامیاد 24 در صورت رفع مشکلات آلایندگی و مصرف سوخت ، که آنرا در آستانه توقف تولید از طرف سازمان حفظ محیط زیست قرار داده ، تا مدتهای مدیدی ادامه خواهد یافت ، چرا که صحبتهایی بر سر احداث کارخانه دوم تولید این وانت بار در کاشان و رسانیدن تولید آن به صد هزار دستگاه در سال به گوش می رسد .

اما آنچه نیز تا کنون برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی این خودرو انجام گردیده نیز ، نتیجه ای جز کاهش تواناییهای این خودرو در حمل بار نداشته است چرا که همینک انواع قدیمی تر آن حتی آنهایی که دارای موتور 2000 سی سی می باشند ، تواناییهای بسیار بیشتری نسبت به انواع بهینه یافته جدید دارا هستند . شاید آخرین حربه زامیاد پس از دوگانه سوز نمودن این خودرو ، استفاده از کامپیوتر و سنسور اکسیژن بکار رفته در نیسان 720 ( تولیدی اواخر دهه 80 ) که از موتور مشابه Z24 بهره می برد و یا انژکتوری کردن موتور این خودرو باشد که این موارد نیز مانند بهینه سازی موتور پیکان در دراز مدت جوابگو نیست چرا که این موتور دارای تکنولوژی بسیار قدیمی می باشد و نهایتا تنها راه باقیمانده برای حفظ تولید Junior تعویض موتور می باشد که در این باره نیز گزینه موجود با توانایی تقریبا مشابه موتور KA24DE وانت پیکاپ است که خوراندن آن به زامیاد 24 هم بدلیل تفاوت فاحش این دو خودرو در سیستم تعلیق و دیفرانسیل بسیار بعید به نظر می رسد .

اما زامیاد 24 علاوه بر مشکل عقب بودن تکنولوژی ساخت اتاق و موتور یک مشکل بزرگ دیگر نیز داراست و آن مشکل ترمز آن بدلیل کاسه ای بودن ترمزهای هر 4 چرخ می باشد ، که کنترل این ارابه 4 تنی (‌در هنگام پر بودن اتاق بار ) را بسیار مشکل می نماید . به هر روی باید منتظر بود دید تولید این وانت بارهای قدیمی چه زمانی در کشورمان متوقف خواهد شد .


ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

مرسدس- بنز دوباره بازگشته است. تحول بر مبنای تجربه

این شعاری است که شرکت مرسدس بنز برای نمایشگاه تجاری خود در ایران انتخاب نموده است. این خودروساز جهانی که نزدیک به چهل سال در بازار ایران سابقه حضور دارد و از شهرت و محبوبیت خاصی در بین خریداران خودرو لوکس برخوردار است، با حضوری مجدد و متفاوت به بازار ایران بازگشته است.

نمایشگاه تجاری مرسدس-بنز در هتل استقلال-سالن دریای نور، به مدت 5 روز از تاریخ 8/12/83 آغاز گردیده و روزهای 11/12 و 12/12 برای بازدید عموم در نظر گرفته شده است. روز اول نمایشگاه به مراسم افتتاحیه شرکت مرسدس-بنز ایران که در ذیل به معرفی آن پرداخته شده است، اختصاص یافت و موسسین این شرکت به ایراد سخنرانی و پرسش و پاسخ در جمع روزنامه نگاران و خبرنگاران پرداختند. دو روز بعد برای بازدید دارندگان و مشتریان بالقوه خودروهای لوکس اختصاص یافته و با استقبال قابل توجه بازدیدکنندگان مواجه گردید. از نکات بارز این نمایشگاه که تا حدی با دیگر نمایشگاههای داخلی تفاوت داشت این بود که بازدیدکنندگان می توانستند داخل خودروها بنشینند و آپشنهای متنوع این خودروها را امتحان نمایند. همچنین توضیحات افراد راهنما در پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان از دیگر نکات مثبت این نمایشگاه بود. لازم بذکر است که در این نمایشگاه کلاسهای متنوعی از خودروهای بنز شامل کلاسهای A ، C ، E، S و CLS به نمایش گذارده شده و در کنار آن سفارش برای واردات مدلهای به نمایش گذاشته صورت می پذیرد. مدلهای E، S و CLS با استقبال و توجه زیاد بازدیدکنندگان مواجه گردید که می توان آن را ناشی از طراحی زیبا و لوکس این مدلها؛ تودوزی شکیل و آپشنهای متنوع و فراوان آنها دانست. آنچه که در ذیل آمده است، خلاصه ای از چگونگی فعالیت شرکت دایملرکرایسلر در ایران است: 

پیرو قرارداد همکاری که شرکت دایملر- کرایسلر با شرکت ایران خودرو دیزل در دو بخش تولید و فروش و خدمات پس از فروش منعقد نموده است، شرکت تاپ خودرو برای تولید و شرکت مرسدس- بنز ایران برای فروش و خدمات پس از فروش تاسیس گردیده است.

در بخش تولیدی، شرکت تاپ خودرو با سرمایه گذاری شرکت ایران خودرو دیزل تاسیس گردیده و هدف آن تولید خودروهای بنز بصورت  CKDتحت لیسانس شرکت دایملرکرایسلر می باشد که راه‌اندازی خطوط تولیدی و مراحل تولید این خودروها مطابق با استانداردهای جهانی شرکت مرسدس بنز خواهد بود. با توجه به اهداف و چشم انداز توسعه صنعتی گروه ایران خودرو، تولید خودروهای بنز توسط شرکت تاپ خودرو نقطه عطفی در توسعه تکنولوژی و فرایندهای ساخت و تولید خودرو در داخل کشور خواهد بود. کل ظرفیت تولیدی این شرکت 5000 دستگاه در سال  می باشد. تولید این شرکت در فاز اول با آخرین مدل E-class (مدل سال 2005) آغاز می گردد که یکی از موفقترین و پرفروش ترین محصولات شرکت مرسدس بنز در بازارهای جهانی است و برنامه تولید آن در شرکت تاپ خودرو 2500 دستگاه در سال خواهد بود. بر اساس مطالعات بازار و با هدف تامین خواسته های مشتریان بخش خودروهای لوکس، تیپهای متنوعی از این مدل شامل E350، E280 و E200K با آپشنها و مشخصه های متفاوت در نظر گرفته شده است که از نظر تنوع با مدلهای ارائه شده در بازارهای منطقه (نظیر دبی) قابل رقابت می باشد. در سالهای آینده نیز مدلهای دیگری از مرسدس بنز توسط شرکت تاپ خودرو تولید خواهد شد.

با توجه به تغییرات تعرفه ورود خودرو و نوسانات نرخ ارز، قیمت خودروها در زمان عرضه اعلام خواهد شد. در حال حاضر با توجه به قوانین جاری، بسته به نوع مدل و تجهیزات انتخابی، قیمت مدل   E-class تولیدی در ایران از حدود 80 میلیون برای مدل پایه تا 130 میلیون تومان برای مدل full option می باشد.

شرکت مرسدس بنز ایران در قالب سرمایه گذاری مشترک  (Joint Venture) بصورت 50% - 50% تاسیس و به عنوان نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش محصولات سواری مرسدس بنز در کشور ایران می باشد و همزمان با راه‌اندازی خطوط تولیدی شرکت تاپ خودرو، شبکه نمایندگیهای انحصاری فروش و خدمات پس از فروش خودروهای بنز را در سطح کشور تجهیز و راه اندازی خواهد نمود. در اولین گام این شرکت یک نمایندگی مرکزی در شهر تهران دایر خواهد نمود و در مرحله بعد نمایندگیهای اصلی در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد ایجاد خواهد گردید. تامین کلیه نیازهای مشتریان اعم از خدمات فروش، خدمات گارانتی، تامین قطعات یدکی و تعمیرات مورد نیاز بر عهده این نمایندگیها خواهد بود.

 علاوه بر مدلهایی که توسط شرکت تاپ خودرو در داخل تولید می شود، طیف متنوعی از سایر مدلهای مرسدس بنز نیز بصورت CBU توسط شرکت مرسدس بنز ایران به بازار عرضه خواهد شد.

  

 

 


ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر
گسترش صادرات خودروهای ایرانی در آینده نزدیک : اول از همه باید بگم که این اولین مقاله ای است که تقریبا 80? مؤاخذ آن به فارسی بوده و نیاز چندانی به ترجمه نداشته و از این بابت کارم خیلی راحت بود. شاید شما هم خبرهایی راجع به این موضوع شنیده باشید، ولی من سعی کردم تمام خبرهای موجود در 3 ماه گذشته راجع به صادرات خودروهای ایرانی و همچنین ایجاد خطوط تولید در کشورهای مختلف را کنار هم بگذارم. در حال حاضر بهترین بازار مصرف خودروهای ایرانی ، کشور سوریه است.پرایدهای تولید سایپا بازار سوریه را تسخیر کرده و هم اکنون تعداد زیادی از تاکسی های سوریه پراید می باشد. در پی این مساله مسوولان سوری و ایرانی به فکر ایجاد یک خط تولید در سوریه هستند ، این خط تولید با ظرفیت سالانه پنج هزار دستگاه در یک شیفت کاری وبا قابلیت افزایش تا هشت هزار و پانصد دستگاه در حال راه اندازی است ، سایپا همچنین، در حال مذاکره برای راه اندازی خط تولید پراید در کشورهای مصر و بنگلادش نیز می باشد ، علاوه بر این در 10 ماه گذشته نیز 3500 دستگاه پراید صندوقدار و 141 به 5 کشور مختلف صادر شده که حدود 290? بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. لازم به ذکر است که خودروهای صادراتی این شرکت در خط تولیدی متفاوت و با لوازم یدکی مرغوبتر و تست های فنی سخت گیرانه تر نسبت به محصولات با مصرف داخلی ساخته می شوند و با قیمتی بین 2 تا 3 هزار دلار به فروش می رسند!؟! علاوه بر سایپا ، ایران خودرو نیز گامهای بزرگی در زمینه صادرات برداشته است. قرارداد ساخت سمند در سوریه نهایی گردیده و بر طبق آن ایران خودرو با همکاری 2 شرکت سوری الهندسیه و شرکت خصوصی السلطان به تو لید سمند در سوریه خواهد پرداخت ، لازم به ذکر است که سهم مشارکت ایران خودرو در این پروژه 40? می باشد و ظرفیت اولیه کارخانه نیز مانند پراید سالانه پنج هزار دستگاه خواهد بود که قابلیت گسترش تا ده هزار دستگاه در مرحله دوم و پانزده هزار دستگاه در مرحله سوم را خواهد داشت.                      

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

سیستم تعادل زانتیا و مزایای آن:

حتما تا به حال یکی از موارد زیر را دیده اید؛

  •  تبلیغ زانتیا در تلویزیون که بر روی 3 چرخ حرکت می کند.
  • زانتیایی که در کنار خیابان با ارتفاعی پایین تر یا بالاتر از حد معمول پارک شده است.
  • دکمه ای در کنار ترمز دستی زانتیا که قابلیت پایین و بالا بردن ارتفاع خودرو را دارد.

خوب شاید فکر کنید که این خودرو فقط قابلیت بالا و پایین رفتن به صورت دستی و بوسیله دکمه مربوطه را دارد، اما چنین نیست ، این خودرو برای حفظ تعادل، قابلیت بالا و پایین بردن اتاق خودرو بر روی هر یک از چرخها به وسیله کمک فنرهای هیدرولیکی را در مواجه با موارد زیر، داراست.

1-در سر پیچها از خم شدن شاسی به سمت خارج پیچ و سر خوردن چرخها جلوگیری می کند.

2- جلوگیری از تکانهای شدید در دست اندازها.

3-جلوگیری از پایین رفتن سطح خودرو در هنگام افزایش وزن (بار-مسافر).

4-جلوگیری از پایین رفتن بیش از حد جلوی خودرو در هنگام ترمزهای شدید.

5-جلوگیری از بر هم خوردن تعادل در هنگام ترکیدن لاستیک.

همچنین به وسیله دستی و با دکمه کنار ترمز دستی نیز قابلیت پایین و بالا بردن خودرو برای قراردادن آن در 4 حالت مختلف، میسر است، که از این حالتها برای مقاصد مختلفی استفاده می شود که 2 حالت آن برای انجام سرویسهای خودرو، یکی برای رانندگی عادی و دیگری برای رانندگی در جاده های نامناسب و پردست انداز با سرعت پایین در نظر گرفته شده.

این سیستم شامل چندین سنسور برای تشخیص وضعیت خودرو می باشد که دائما در حال ارسال اطلاعات وضعیت تعادلی خودرو به ECU (کامپیوتر مرکزی)می باشند، همچنین یک پمپ و یک مخزن و لوله های اتصال که حاوی روغن هیدرولیک می باشند را شامل می شود و کمکها نیز با هیدرولیک کار می کنند.سنسورها وضعیت را به ECU  ارسال کرده ،ECU برای تنظیم تعادل، بسته به قرار گرفتن در پیچ یا مواجهه با دست انداز یا موارد دیگر برای متعادل کردن خودرو، بوسیله پمپ، فشار هیدرولیک را در سمتهایی که لازم است بالا می برد و اگر لازم باشد در سمتهای دیگر پایین می آورد و بدین ترتیب سمتی که فشار هیدرولیک بیشتری بر آن وارد شده،بالا میرود و سمتی که فشارهیدرولیک آن کم شود پایین می آید و میله تعادل (Anti Roll Bar) در حالت تعادل قرار می گیرد،تمامی این مراحل در 10 میلی ثانیه انجام می شود. در زیر شکلی را مشاهده می کنید که یک خودروی زانتیا با رنگ قرمز در مقایسه با یک خودروی معمولی با رنگ آبی  در سر پیچ نشان داده شده.

                        

این سیستم پیشرفته فقط توسط چند خودروساز بزرگ استفاده می شود،از آن جمله می توان به کمپانی های بنز، BMW، جاگوار، کادیلاک، لندروور، پژو و سیتروئن اشاره کرد، و هر یک نیز نام خاص خود را بر این سیستم نهاده اند، مثلا بنز آنرا ABC یا Active Body Control می نامد ،BMW آنرا Dynamic Drive و سیتروئن Hydractive می نامند، اما در کل این سیستم را Active Suspension (تعلیق فعال) یا Active Roll Control System (سیستم کنترل چرخش فعال)می نامند.

لازم به ذکر است که مثلا در خودروهای BMW این سیستم فقط در سری های8،7 وZ8 استفاده شده و هر 3 آنها خودروهای لوکس و گرانقیمتی هستند که این امر نشاندهنده تکنولوژی بالای خودروی زانتیا است که با وجود اینکه تولید سال 98 فرانسه است با این حال، بدلیل داشتن سیستم ذکرشده، همچنین ترمز ABS و کیسه هوا ، ایمن ترین خودروی موجود در کشور است ،و از لحاظ قیمت نیز در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در ایران کاملا با صرفه است.

 


ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

206 در ایران و در دیگر نقاط جهان :

تولید 206 در تابستان سال 98 و با ارائه 2 مدل 3و 5 درب هاچ بک در کارخانه پژو آغاز گردید و همینک پس از گذشت 6 سال ، تولید این خودرو کماکان در 6 کشور ( فرانسه ، انگلیس ، ایران ، آرژانتین ، برزیل و اندونزی ) ادامه دارد ، و این خودرو در تمام این سالها جزو پرفروشترین خودروهای اروپایی نیز بوده است .

مدلهای مختلف و متنوع ،‌ زیبایی و داشتن ظاهر اسپرت را می توان از دلایل مقبولیت این خودرو بخصوص در بین جوانان دانست . نوآوریهایی که طی این سالها بر روی 206 انجام شده شامل ارائه مدل CC که یک خودروی کابریو ( با سقف باز شو ) است ،‌ در دسامبر سال 2000 ؛ و ارائه مدل SW ( استیشن واگن ) در سال 2002 می باشد . مدل صندوقدار ( طرح آریان ) ‌نیز که قرار است در کشورمان تولید شود ،‌ می تواند تکمیل کننده انواع مدلهای 206 باشد که علی القاعده  تلفیقی خواهد بود از مدل CC و مدل 5 درب هاچ بک ( موجود در کشورمان ) .

دسته بندی مدلهای 206 در حال حاضر به شکل زیر می باشد :

مدلهای 3 و 5 درب ( معروف به Berlin یا HB ) ، مدل Van ( با ایجاد تغییراتی در قسمت صندلی عقب و قسمت بار نوع 3 درب جهت حمل بارهای سبک طراحی شده ) ، مدل CC یا Coupe Cabriolet ( با سقف بازشو ) ، مدل SW یا Station Wagon ،‌ مدل RC ( مدل 3 درب با موتور پرقدرت 2000 سی سی و 180 اسب قدرت که در برخی کشورها با نام GTI 180 در همان گروه 3 درب هاچ بک رده بندی می شود ولی در برخی کشورها بعنوان مدل RC و به عنوان یکی از مدلهای 206 محسوب می شود ) و مدل WRC یا World Rally Championship ( یکی از خودروهای پژو در مسابقات رالی است و دارای موتور 2000 سی سی با 300 اسب قدرت می باشد و البته این خودرو برای عرضه به بازار عمومی نمی باشد ) . 

                                

موتورهای متفاوتی برای این مدلها در نظر گرفته شده که برخی بنزینی و برخی دیگر دیزلی ، از نوع HDI می باشند .

لازم به ذکر است که سیستم دیزلی HDI سیستمی است که پژو در طی دهه گذشته فعالیتهای زیادی برای ساخت و عرضه آن به انجام رسانده است ، HDI که برگرفته از High-Presure Direct Injection است ،‌ دارای سیستم پیشرفته ای در تزریق ریلی سوخت می باشد ، در این سیستم سوخت با فشار بالا ( 1350 بار ) که بوسیله پمپی ایجاد می شود مستقیما به محفظه سوخت تزریق می گردد ؛ مزایایی که این موتورها نسبت به موتورهای دیزل معمولی دارند به شرح زیر می باشد :

  • صرفه جویی در مصرف سوخت تا 20? .
  • تغییر زمان سرویس خودرو از 15000 کیلومتر به 20000 کیلومتر .
  • 20 ? کاهش در CO2 خروجی .
  • 50 ? کاهش انتشار ذرات مواد مخرب لایه اوزون .
  • 50 ?‌ کاهش ذرات دوده .
  • حذف لرزش و صدای بیش از حد که در موتورهای دیزلی معمولی وجود دارد .
  • ایجاد گشتاور بالا در سرعتهای پایین تر موتور .

به همین خاطر موتورهای HDI که از سال 98 توسط پژو عرضه می شوند ، در حال حاضر در اروپا ، فروشی بیشتر از خودروهای بنزینی دارند .

اما موتورهای بنزینی که بر روی 206 نصب می گردد به شرح زیر می باشند :

  موتور

 2/0

 2/0

 2/0

1/6

 1/4

 1/4

 1/1

  حجم cc

 1997

 1997

 1997

 1587

 1360

 1360

 1124

  قدرت hp

 300

 180

135 

 110

 90

 75

 60

  سوپاپها

 16

 16

 16

 16

 16

 8

 8

و موتورهای دیزلی HDI نیز به شرح زیر می باشند :

 موتور

 2/0

 1/6

 1/4

 حجم cc

 1997

1560 

 1398

 قدرت hp

 90

 110

 68

 سوپاپها

 8

 16

 8

لازم به ذکر است هر یک از موتورهای بالا ، برای یک یا چند مدل مختلف (‌ مدل های206 همان Berlin ، CC ، SW و ... می باشند ) استفاده می شود .

کلیه مدلهای 206 دارای تیپ هایی جهت متمایز شدن از یکدیگر هستند که این تیپها در همه کشورها یکسان نبوده و دارای تجهیزات و نامهای متفاوتی ( در هر کشور یا چند کشور ) می باشند ، هر یک از این تیپها نیز گاه با 3 یا 4 موتور مختلف اما تجهیزات یکسان عرضه می شوند .

همین امر باعث ایجاد تنوع بسیار زیادی برای خریداران این خودرو شده به حدی که در فرانسه شما قابلیت انتخاب خودروی خود را از بین 5 مدل شامل 115 نوع مختلف ! خواهید داشت ( تیپهای هر مدل با وجود یکسان بودن اکثر تجهیزات ، می تواند دارای چند موتور که هر کدام با گیربکسهای معمولی ، اتوماتیک و یا تیپ ترونیک عرضه می شوند ، باشد . به همین خاطر هر تیپ خود می تواند دارای 6-5 گونه مختلف باشد ) .

در این بین مدل 3 درب با قابلیت انتخاب 43 گونه مختلف ، دارای بیشترین تنوع و مدل Van با قابلیت انتخاب 2 گونه ، کمترین تنوع را دارا است .

که البته این تنوع بیش از حد تنها مربوط به محصولاتی است که در فرانسه و  انگلستان ، عرضه می شوند . و در دیگر کشورها در این حد وسیع نمی باشد .

همانطور که گفته شد نام تیپهای مختلف 206 در کشورهای مختلف ، متفاوت است ، نام این تیپها را در برخی از کشورها در زیر میبینید :

فرانسه :

XS -XT - Xline clim - Xline - PopArt - Griffe - Navtech on Board - Quicksilver - RC - S16 - Roland Garros

( Roland Garros نوعی 206 اسپرت با سقف کاملا شیشه ای و تزئینات داخلی چرمی (شکل زیر )  است . )

                 

 انگلیس :

S - SE - Quicksilver - XSI - Zest - Style - GTI - GTI 180 -Independence - Look - LX - GLX - Allure - Roland Garros

امارات :

 RC - XT -XRP (Precense Pack) - XR (Precense) - XLine

لبنان :

XS - XR - XT - S16 - GTI - XN

استرالیا :

GTI 180 - GTI - XT - XR

آرژانتین :

XR - XS - XRD - GTI - RC - XTD

ژاپن :

XT - XS - Style - RC - Roland Garros

لازم به توضیح است که برخی از این مدلها در حال حاضر تولید نمی شوند ، برخی نامها نیز در کشورهای مختلف مشابهند ، اما تجهیزات آنها در همه این کشورها یکسان نیست ، بطور مثال تجهیزات تیپ Xline در فرانسه با تیپ Xline امارات متفاوت است .

مشخصات کامل تیپهای مختلف هر یک از مدلهای تولیدی سال 2004 در کشور انگلستان را می توانید با کلیک بر روی عکسهای هر مدل ببینید ( مشخصات به صورت pdf می باشند ) .

             

           

اما در کشورمان تولید 206 از مهر ماه سال 80 در حالی با ارائه یک تیپ با موتور 4/1 ، 8 سوپاپه و تجهیزات پایه ( تیپ 2 ) آغاز گردید که مسؤولان ایران خودرو ، در هنگام ثبت نام اولیه ، تیپهای چهارگانه ای را به مشتریان معرفی و از آنان ثبت نام کرده بودند . تا اینکه این وعده پس از ماهها عملی شد و بتدریج 3 تیپ بعدی شامل 1 تیپ (‌تیپ 3 ) با همان موتور 4/1 و تجهیزات بیشتر و 2 تیپ ( تیپهای 5 و 6 ) با موتور 6/1 ، یکی اتوماتیک و دیگری دنده ای و با تجهیزات قابل قبولی عرضه شدند . تجهیزات هر یک از تیپها را می توانید در سایت ایران خودرو ببینید ، البته نامگذاری تیپها در این سایت به صورت قدیمی 1 ، 2 ، 3 ، 4 می باشد ، که این شماره ها اخیرا به 2 ، 3 ، 5 ، 6 تغییر یافته ولی سایت ایران خودرو هنوز اصلاح نشده . 

در مقام مقایسه ، تیپ اول (‌تیپ 2 ) که ساده ترین نوع 206 در ایران است را می توان ، در حد مدل 5 درب تیپ Xline ( دنده ای ) موجود در امارات در نظر گرفت ،‌ همچنین تیپ 3 تقریبا شبیه مدل 5 درب تیپ Zest  با موتور 4/1 دنده ای ، در انگلیس می باشد که سیستم EBA ( در ادامه توضیح داده خواهد شد ) از روی آن حذف شده اما تیپ 3 دارای سیستم تهویه اتوماتیک می باشد که Zest از این سیستم بی بهره است ، و تیپهای 5 و 6 نیز تقریبا همان مدل 5 درب تیپ SE موجود در انگلیس هستند که سنسور باران ، چراغهای حساس به نور و سیستم EBA از آنها حذف شده . 

تجهیزات :

ESP :

ESP یا Electronic Stability Program سیستمی است هیدرو-الکتریکی که قابلیت تشخیص سرعت ، ‌زاویه هر چرخ ،‌ جهت خودرو و لغزش در هر چرخ را داراست و با ترمزگیری در یک یا چند چرخ از لغزش و انحراف خودرو جلوگیری می کند . این سیستم ، بوسیله کلیدی در کنار کلید Air Bag قابل فعال و غیر فعال شدن نیز هست . در پی آمار بالای چپ شدن خودروهای 206 در کشور ، شایعاتی نظیر ؛ وجود ESP بر روی 206 های فرانسوی و حذف آن درخودروهای تولید داخل شنیده می شد که به هیچ وجه صحیح نیست . سیستم مورد بحث تنها بر روی تیپهای ( GTI 180 ( RC و GTI و یکی از تیپهای مدل CC با موتور 0/2 به صورت استاندارد نصب میشود و برای  برخی دیگر از مدلها نیز با پرداخت 470 یورو ، به صورت آپشن قابل نصب است . اما همانگونه که ذکر شد این سیستم تنها بر روی 3 تیپ پرقدرت 206 ( با موتور 0/2 ) به صورت استاندارد نصب می شود و برای دیگر مدلها نیز تنها در برخی از کشورها به صورت آپشن و با ارائه مبلغی بیشتر قابل نصب است و اساسا این سیستم برای تیپهای با موتور 4/1 و 6/1 ، سیستم استاندارد خودرو محسوب نمی شود و دلیل بالا بودن آمار چپ شدن 206 ها را نمی توان به نبود ESP نسبت داد ،‌ بلکه این مشکل را می توان به عواملی چون عدم پایداری کافی ، جثه کوچک ، میزان بالای استفاده جوانان از این خودرو  و ... نسبت داد .‌ اما برای حل این مشکل ، برخی اقدام به تعویض فنرهای خودرو با فنرهای Race (‌ کوتاهتر ) می نمایند و برخی نیز از منجیل استفاده می کنند تا با کاهش ارتفاع خودرو این مشکل را تا حدی حل نمایند و پایداری خودرو را افزایش دهند که این کار نیز با وضعیت دست اندازهای موجود در کشور آسیب های دیگری به خودرو وارد می نماید ،‌ پس اگر از عاشقان سرعت و علاقمندان حرکات آکروباتیک و .... نیستید ، مطمئن باشید که خودروی شما نیاز به هیچ دستکاری  ندارد .

EBA :

EBA یا Emergency Brake Assistance مکملی است برای ABS و EBD در هنگام ترمزهای شدید و سیستمی است هیدرو-مکانیکی که نیروی ترمز را گاه تا 50? ‌افزایش می دهد و در هنگام فعال شدن نیز چراغهای چشمکزن خودرو برای اعلام خطر به دیگر خودروها فعال می شود ، این سیستم به همراه ABS و EBD به صورت استاندارد بر روی تمامی مدلهای جدید 206 در اروپا وجود دارد .

ASR :

ASR همان Traction Control موجود در خودروهای موسو می باشد و جهت جلوگیری از هرزگردی چرخها در محلهای باتلاقی و گل آلود و خارج شدن خودرو از این محیطها می باشد ،‌این سیستم فقط بر روی تیپهای GTI ( دارای موتور 0/2 سی سی با 135 اسب قدرت ) و GTI 180 ( دارای موتور 0/2 با 180 اسب قدرت ) به صورت استاندارد نصب می شود .

فرمان حساس به سرعت :

در این سیستم با افزایش سرعت ، حساسیت فرمان کاهش می یابد و احتمال واژگونی و انحراف خودرو در هنگام چرخش سریع فرمان بر اثر حوادث احتمالی در سرعت بالا ، کاهش می یابد . این سیستم نیز همانند ESP و ASR بیشتر بر روی تیپهای با موتور 0/2 سی سی به صورت استاندارد وجود دارد .

سیستم تهویه اتوماتیک :

این سیستم قابلیت ثابت نگهداشتن دمای هوای کابین در رنج دلخواه شما را داراست و در اکثر تیپهای 206 از جمله تیپهای 3 ، 5 و 6 ( سری جدید ) ایران موجود است

سیستم سیم کشی مالتی پلکس :

با گسترش سیستمهای الکترونیکی در بخشهای ؛ مکانیکی (موتور ، گیربکس ، ABS و ... ) ، ایمنی ( ایربگها ، سیستم اعلام خطر ماهواره ای و ... ) و رفاهی ( سیستم تهویه ، رادیو و ... ) خودرو ؛ حجم ، وزن و پیچیدگی سیم ها در خودروها افزایش یافته و عیب یابی آنها را نیز با مشکل روبرو می نماید . اما PSA ( پژو - سیتروئن ) با ارائه این نوع سیم کشی تا حدی این مشکل را مرتفع نموده . در این سیستم حجم سیم کشی خودرو تا 30? کاهش یافته و ارتباط بین سیستمهای الکترونیکی خودرو توسط BSI یا Built in System Interface که مغز متفکر این سیستم ، محسوب می شود ، انجام می گیرد . این سیستم در خودروهای موجود در کشور نیز وجود دارد .

Immoblizer :

این سیستم ، قابلیت تشخیص کلید خودرو را داراست و در صورت استفاده از کلیدی غیر از کلید خودرو حتی با شیارهایی یکسان ، از روشن شدن خودرو (به وسیله BSI ) ، خودداری می کند . این سیستم بر روی تمامی خودروهای 206 از جمله خودروهای موجود در ایران ، وجود دارد . 

ترمزهای جلو و عقب :

ترمزهای عقب 206 در انواع دیسکی و کاسه ای و ترمزهای جلو نیز در انواع دیسکی و دیسکی بادخور قابل عرضه می باشند که بر روی هر یک از تیپها بسته به قدرت و تجهیزات خودروی مورد نظر ، نصب می شوند ، در کشورمان تیپ 2 دارای محور عقب کاسه ای و جلو دیسکی  ، تیپ 3 دارای محور عقب کاسه ای و جلو دیسکی و تیپ 5 و6 دارای محور عقب دیسکی و جلو دیسکی بادخور می باشند ، لازم به ذکر است تیپهای 3 ، 5 و 6 مجهز به ABS و EBD (سیستم توزیع نیرو ) نیز می باشند .

باز شدن اتوماتیک دربها پس از تصادف ، شماره شاسی( VIN ) قابل رؤیت از روی شیشه جلو ، نشانگر مسافت قابل پیمایش با میزان بنزین باقیمانده ،‌ میزان مصرف تقریبی بنزین خودرو ، دمای هوا و ... از دیگر تجهیزات 206 می باشد که در کشورمان نیز عرضه می گردد .

Air Bags :

تمامی مدلهایی که در اروپا عرضه می شوند دارای ایربگهای راننده و سرنشین می باشند و بسیاری از تیپها نیز دارای Side Air Bag می باشند ، در کشورمان نیز تیپهای 3 ، 5 و 6 دارای ایربگ راننده و سرنشین می باشند .

Recall های 206 :

تنها Recall (بازخوانی خودروها توسط کارخانه سازنده برای رفع عیب یا عیوبی که در خودروی تولیدی وجود دارد ) خودروی 206 مربوط به خودروهای راست فرمان تولیدی قبل از فوریه 2002 است ، که این خودروها دارای عیب کوچکی در پدال ترمز می باشند .

اسپرت کردن 206 :

تمامی لوازم موجود ، که توسط خود کمپانی پژو ، برای اسپرت کردن 206 عرضه می شوند به همراه قیمت آنها را می توانید در این لینک ببینید ( یک فایل pdf به حجم  28/7 مگا بایت می باشد ، ترجیحا آنرا با راست کلیک و Save target As ، دانلود کرده و بعد ببینید ) .

مطلب قابل توجه در اینباره مربوط به چراغهای اسپرت 206 با قاب پلاستیکی می باشد ، ( شکل زیر ) که در کشورمان این قسمت به همان رنگ مشکی رها می شود ، در حالیکه طبق کاتالوگ های پژو این قسمت باید همرنگ خودرو ، رنگ شود .  

                                                      


ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

 تاریخچه مزدا 323 :

اگر مطلب " ناگفته ها درباره رونیز " و یا " خودروهای مشابه با مارکها و مدلهای مختلف " را خوانده باشید ، حتما می دانید که داشتن چند نام مختلف برای یک خودرو در کشورها و یا قاره های مختلف امری چندان عجیب نیست . همانطور که در فهرست نام اتومبیل های کارخانه نیسان در مطلب " ناگفته ها درباره رونیز " دیدید ، داشتن 4 یا 5 نام برای خودروهای این کارخانه امری طبیعی است اما رکورددار دارا بودن نامهای مختلف در نقاط مختلف جهان ، همین مزدا 323 خودمان است ، شاید باور نکنید ، اما مدلی که در کشورمان با نام 323GLX شناخته می شود در کل ، حدود 17 نام مختلف را داراست  . 

این خودرو در عین حال یکی از کهن ترین سری خودروهای ژاپنی محسوب می شود ، چرا که حدود 40 سال از تولید اولین نسل 323 در ژاپن می گذرد . این خودرو که از ابتدای تولید در سال 1964 تا کنون در ژاپن با نام Familia شناخته می شود ، تا سال 1977 تنها با همین نام شناخته می شد ، اما از آن سال به بعد مدل صادراتی این خودرو ، نام GLC که مخفف Great Little Car است ، به خود گرفت . این روند تا سال 1985 ( سال پایان تولید نسل پنجم ) ادامه یافت و این خودرو  در ژاپن و چند کشور آسیایی دیگر با نام Familia و در دیگر نقاط دنیا با نام GLC شناخته می شد . اولین مدل Familia را در زیر می بینید ( نسل اول - 1964 ).

                 

اما با آغاز تولید نسل ششم این خودرو در سال 1985 نام 323 جایگزین GLC گردید و همچنین با خرید قسمت عمده ای از سهام مزدا توسط کارخانه فورد ، خودرویی از این سری با نام Mercory Tracer با همان اتاق Familia توسط کارخانه فورد آفریقای جنوبی عرضه شد . همین تعدد نامها باعث بروز مشکلاتی برای خرید و فروش و عرضه قطعات یدکی این خودروها شد ? چرا که نام این سری در همه جا یکسان نبود و همگان هم از وجود نامهای دیگر این خودرو در کشورهای دیگر اطلاع نداشتند ، پس کارخانه مزدا که پیش بینی افزایش تعداد نامهای این خودرو در نسل های بعدی را نیز می کرد ، تصمیم گرفت تا با اختصاص کدهای 2 حرفی نامی مشترک برای هر یک از نسل های سری 323 اختصاص دهد و این کد گذاری با کد BF برای نسل ششم ( 1985-1990 ) آغاز شد . از سال 1990 و با شروع تولید نسل هفتم بود که تعداد نامهای این خودرو افزایش یافت و این خودرو که در مدلهای 4 درب سدان و 3 درب هاچ بک تولید می شد ، در نقاط مختلف با نامهای زیر عرضه می شد:

  • 4 درب سدان : Protege ( آمریکای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند کشور آسیایی ) ، 323 ( اروپا ، سایر کشورهای آسیایی ، اقیانوسیه و آمریکای لاتین ) ، Haima CA 7130 ( چین ) و Mercury Tracer ( آفریقای جنوبی ) .
  • 3 درب هاچ بک : 323 ( در تمام نقاط جهان ) .

تصویری از نسل هفتم ( 95-90 ) را در زیر می بینید .

                             

کد نسل هفتم ، BG نام گرفت و این خودرو با موتورهای ،

 B8 ) SOHC 1.8l ) همچنین BP ) DOHC 1.8l ) و B6 ) DOHC 1.6l ) عرضه گردید .این سری با مقبولیت خاصی به خصوص در آمریکای شمالی روبرو شد و تولیدش تا سال 1995 ادامه یافت تا اینکه در این سال جای خود را به نسل هشتم با کد BH داد و این مدل ، همان مدلی است که در کشورمان با نام 323F شناخته می شود . موتورهای بکار رفته در این سری نیز ،

 Z5 ) DOHC 1.5l ) همچنین BP ) DOHC 1.8l ) و B6 ) DOHC 1.6l ) می باشد . اما در مدل موجود در ایران از موتور مدل B6 که از موتورهای نسل قبلی مزدا ( نسل هفتم BG سالهای 94-90) می باشد و در دیگر نقاط دنیا کمتر بر روی نسل هشتم نصب شده و تنها برای دو مدل AWD برای مدت محدودی بکار برده شد ، استفاده شده است .

لیست نامهای مختلف سری BH ( همان 323F خودمان ) را در زیر می بینید :

  • 4 درب سدان : Protege ( آمریکای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند کشور آسیایی ) ، 323 ( اروپا ، سایر کشورهای آسیایی ، اقیانوسیه و آمریکای لاتین ) ، Haima ( چین ) ، Mercury Tracer ( آفریقای جنوبی ) و Ford Escort ( آسیا ).
  • 3 درب هاچ بک : 323 ( آسیا ) ، Familia ( ژاپن ) و 323P ( اروپا ) .
  • 3 درب فست بک : 323C ( اروپا ) ، 323 ( کانادا ) و Familia Neo ( ژاپن ) .
  • 5 درب هاچ بک : 323F ( اروپا ) ، Astina ( اروپا و اقیانوسیه ) و Lantis ( ژاپن ) .

اما همانطور که ملاحظه نمودید نام 323F به خودروهای 5 درب هاچ بک موجود در اروپا اطلاق می شود و نامگذاری این خودرو با این نام در کشورمان برای خودروی 4 درب سدان ، بدعتی دیگر در نامگذاری این خودرو محسوب می شود ، به هر روی با وجود مجهز بودن نسل هشتم به مواردی چون Air Bag و ABS و ... در دیگر نقاط جهان ، خودروی موجود در ایران حتی از داشتن گرمکن شیشه عقب نیز بی بهره است و موتور قدیمی B6 بکار رفته در آن نیز که با سیستم جرقه دلکو دار و سیستم انژکتور بدون سنسور اکسیژن ( بدلیل اینکه سرب کارکرد سنسور اکسیژن را مختل می کند و در زمان تولید این خودرو ، بنزینهای کشورمان سرب دار بودند ، بجای سنسور اکسیژن از یک مقاوت متغیر با قابلبت تنظیم دستی در این خودرو استفاده شده ) کار می کند ، از دیگر نقاط ضعف این خودرو است . تصویری از نسل هشتم 323 ( 98-95 ) را در زیر می بینید .

                                

سال 1998 پایان تولید سری BH بود و از ابتدای سال 1999 سری جدیدتر ، با کد BJ روانه بازار گردید ، این خودرو که در کشورمان با نام 323GLX شناخته می شود از مقبولیت بسیاری در سطح جهان برخوردار شد ، بطوریکه هشت کشور از جمله ایران ، اقدام به مونتاژ این خودرو نمودند ، این خودرو که دارای موتورهای ،

ZM ) DOHC 1.6l ) همچنین FP ) DOHC 1.8l ) و FS ) DOHC 2.0l ) می باشد نسل نهم سری 323 محسوب می شود ( تعداد محدودی از این سری در برخی کشورها مجهز به موتورهای 1.3 و 1.4 ، نیز می باشد ) .

نامهای مختلف این نسل در کشورها و یا قاره های مختلف به شرح زیر است :

  •  4 درب سدان : Protege ( آمریکای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند کشور آسیایی ) ، 323 ( قسمتی از اروپا ، سایر کشورهای آسیایی از جمله ایران ، اقیانوسیه و برخی کشورهای آمریکای لاتین ) ، Allegro ( آمریکای جنوبی ) ، Etude ( آفریقای جنوبی ) ، 323Protege ( قسمتی از آسیای جنوب شرقی ) ، Ford Laser ( آسیا ) ، Haima Familia ( چین ) ، Ford Lynx ( آسیا ) ، Isamu ( تایلند ) .
  • 5 درب هاچ بک : Protege5 ( آمریکای شمالی ) ، 323 ( اروپای غربی ) ، 323F ( اروپای مرکزی ، شرقی و هندوراس ) ، Familia S-Wagon ( ژاپن ) ، Astina ( اقیانوسیه ) ، Astina NU ( هنگ کنگ ) ، Etude S-Wagon ( آفریقا ) ، 323M-RV ( تایوان ) .

خودروی موجود در کشورمان از موتور نوع ZM بهره می برد که به سیستم جرقه DLI ( بدون دلکو ) مجهز می باشد ، اما باز هم بدلیل نبود بنزین بدون سرب در زمان آغاز تولید این خودرو در کشورمان ، این خودرو نیز فاقد سنسور اکسیژن بوده و یک مقاومت متغیر  با تنظیم دستی جایگزین سنسور اکسیژن آن شده ، خودروی عرضه شده در کشورمان از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد .

از سال 2001 این خودرو  ( سری BJ ) دچار تغییرات مختصری گردید ، بطوریکه موتور FS ) 2.0l ) بطور کل جایگزین موتور FP ) 1.8l ) گردید ، سیستم صوتی بهبود یافت و چند تغییر جزئی دیگر نظیر افزوده شدن چراغهای مطالعه و ... انجام شد و از همه مهم تر ؛  قسمت جلوی خودرو نیز دچار تغییر شکل شد ، که این امر شامل حال مدلهای موجود در ایران نیز شد و همگام با تغییر شکل قسمت جلو ، بدلیل حذف سرب از بنزینهای ایران ، سری تغییر شکل یافته 323 که در کشورمان با نام (323GLX (FL  شناخته می شود به سنسور اکسیژن نیز مجهز گردید ، همچنین ترمز ABS مجهز به EBD نیز به صورت استاندارد از سوی گروه بهمن (‌مونتاژ کننده مزدا 323 در ایران ) بر روی این خودروها نصب گردید و تیپهای 5 گانه ای نیز جهت مجهز کردن این خودرو به Air Bag ، Sunroof و دنده اتوماتیک ارائه گردید ، که البته مورد آخر یعنی دنده اتوماتیک هنوز به مرحله تولید نرسیده و شروع تولید آن از ابتدای مهر ماه خواهد بود .

به هر شکل مزدا 323 نسل نهم ، خودرویی با ظاهر اسپرت و جوان پسند می باشد  و به دلیل به روز بودن ظاهر خودرو ( تولیدی 1999-2003 ژاپن )مقبولیت زیادی بین جوانان ایرانی دارد و با توجه به تیپهای جدید ارائه شده ، در تیپهای 3 و 5 ، قابلیت رقابت با خودروهای همردیف خود از جمله زانتیا را خواهد داشت .

                                    

این خودرو ، تنها خودروی کشورمان است که با تغییر خط تولید در کشور سازنده ، با تاخیری حداکثر یکساله در ایران نیز به روز میشود و با توجه به پایان تولید مزدا 323 نسل نهم در اکثر نقاط دنیا و شروع تولید مدل جایگزین یعنی Mazda 3 از آغاز سال 2004 ، امیدواریم ظرف یکسال آینده ، گروه بهمن Mazda 3 را جایگزین 323  نموده و شاهد حضور این خودروی بی نظیر در کشورمان باشیم .


ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

ناگفته ها درباره رونیز

تا بحال به فکر یافتن اطلاعاتی درباره رونیز ، افتاده اید ، اگر نه کافی است به یکی از موتورهای جستجو رفته ، عبارت Nissan Roniz را جستجو نمایید ، آنچه خواهید یافت اطلاعات معدودی درباره خودروهای ایرانی و رونیز تولیدی پارس خودرو است ، این بار سری به قسمت کد تلفنهای ایران در دفترچه تلفن و یا سررسید خود بزنید ؛ در قسمت حرف ” ر “ با نام رونیز علیا روبرو خواهید شد که نام روستایی در استان فارس می باشد . پس تا اینجا مشخص شد که نام این خودرو کاملا فارسی است و خودرویی به این نام  ، توسط نیسان تولید نمی شود . شاید سوال کنید چگونه نیسان اجازه تغییر نام خودرویش را به پارس خودرو داده و در جواب باید گفت ؛ چنین امری برای کارخانه نیسان کاملا طبیعی است ، چرا که نیسان برای هر یک از خودروهایش در هر قاره و حتی در مواردی در هر کشور ، نامی متفاوت برگزیده . به طور مثال ؛ وانت Pickup موجود در ایران در آمریکای شمالی با نام Frontier و در قاره اقیانوسیه با نام Navara شناخته می شود ، همچنین خودروی Maxima در آمریکای شمالی خودرویی کاملا متفاوت با  مَکسیمای موجود در دیگر نقاط دنیا است و خودرویی که در دیگر نقاط دنیا از جمله ایران Maxima شناخته می شود ، در آمریکای شمالی Infiniti I35 نام دارد ( Infiniti ، نام خودروهای لوکس شرکت نیسان است ، چیزی همانند Toyota و Lexus ) ، و همین خودروی Maxima درآسیای جنوب شرقی با نام Cefiro شناخته می شود .

لیست خودروهای مختلف نیسان با نام های متفاوتشان در قاره ها و یا کشورهای مختلف را می توانید در اینجا ببینید ( برای دیدن این صفحه به برنامه Acrobat Reader نیازمندید ) .

در پی یافتن هویت این خودرو ، اگر به صحبتهای عامه مردم گوش فرا دهید ، در خواهید یافت که همگان رونیز را خودرویی برگرفته از وانت Pickup می دانند ، که این مطلب کاملا صحیح است و یکسان بودن شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، داشبورد و .... نیز گویای همین امر است ، اما اگر مقاله " تست فنی رونیز " در مجله ماشین فروردین 83 را خوانده باشید و یا به تعدادی از معدود سایت های بدست آمده از جستجوی اینترنتی عبارت Nissan Roniz مراجعه کرده باشید ، خواهید دید که رونیز را همان نیسان Xterra معرفی کرده اند ، که تصویر این خودرو را در زیر میبینید .

          

همانگونه که مشاهده می کنید این خودرو در قسمت های جلو ، عقب ، گلگیرها ، درب موتور ، سپرها و داشبورد با رونیز متفاوت است اما در دیگر موارد تقریبا مشابه با رونیز می باشد .

این خودرو از ماه May سال 1999 در کارخانه نیسان آمریکای شمالی در شهر Smyrna  ایالت Tennessee  و بر اساس پلتفورمِ وانت ( Frontier ( Pickup   که در همان کارخانه نیز تولید می شود ، عرضه می گردد . شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، درب موتور و داشبوردِ Xterra کاملا مشابه با Frontier است ( لازم بذکر است که Frontier همان Pickup است که در آمریکا تولید میشود تنها با این تفاوت که داشبورد ، جلو پنجره و چراغهای جلوی آن با Pickup متفاوت است و در قسمت جلو در مدلهای 2000 به بعد از چراغهای رونیز استفاده شده ، البته شاید بهتر باشد بگوییم در رونیز از چراغهای Frontier استفاده شده .) 

              

به هر ترتیب خودروی  Xterra بیشتر شرایط یک وانت را دارد تا یک SUV لوکس ، این خودرو در دو نوع SE و XE با موتورهای 4 سیلندر2400 سی سی ( XE ) و 6 سیلندر 3300 سی سی ( SE ) تولید می شود که به ترتیب در نوع 2400 سی سی از موتور KA24DE با 143 اسب بخار قدرت و در نوع 3300 سی سی از موتور VG33E با قدرت 170 اسب بخار ، استفاده شده . در کلیه مدلهای Xterra ، ترمز ABS ، بازکن برقی درب صندوق و CD Player به صورت استاندارد موجود است ، این خودرو در مدلهای 2000 به بعد دچار تغییراتی در قسمت داشبورد و نمای جلویی شده و در مدل 2002 نیز موتور 6 سیلندر آن به توربوشارژ مجهز گردیده که قدرت آنرا به 210 اسب بخار افزایش داده ، قیمت این خودرو نیز در آمریکا بین 18000 تا 28000 دلار می باشد ، در تصویر زیر  Xterra مدل 2002 را مشاهده می کنید که در قسمت داشبورد و نمای جلو دچار تغییر شده .

       

اما همانگونه که در ابتدا بیان شد بین Xterra و رونیز تفاوت های زیادی وجود دارد و می توان گفت تقریبا دو خودروی مشابه می باشند که بر روی شاسی ( Frontier ( Pickup نصب شده اند ، اما آیا کارخانه نیسان با ایجاد تغییراتی در مدل Xterra ، طرحی جدید پدید آورده و در اختیار کارخانه پارس خودرو قرار داده ؟ یا رونیز نتیجه خلاقیت مهندسین ایرانی است ؟

در جواب باید گفت ، هیچ یک از موارد بالا صحیح نیست ، مطلب ناگفته درباره رونیز که تا بحال به آن پرداخته نشده ، خودرویی است به نام Nissan Paladin ، این خودرو توسط کارخانه Zhengzhou در چین تولید می شود ، این کارخانه در سال 1993 در ایالت Henen چین آغاز به کار نمود و 30? سهام آن نیز متعلق به نیسان است و خودروهای March ، Paladin و Pickup از گروه نیسان در این کارخانه تولید می شوند .

با دیدن عکس پالادین خواهید دید که این خودرو دقیقا همان رونیز خودمان است با این تفاوت که بچه گلگیرها ، دستگیره ها و سپرهای آن همرنگ خودرو است و جلو پنجره و آینه های آن آبکاری شده . پس رونیز ، اکسترا نیست بلکه عینا همان پالادین است و پالادین و اکسترا خودروهای مشابهی هستند که از موتور و شاسی ( Frontier ( Pickup بهره می برند و علاوه بر قسمتهای برگرفته از Frontier ، در قسمت سقف و دربهای عقب با یکدیگر مشابهند ، به هر شکل می توان پالادین ( رونیز ) را خودرویی برگرفته از Frontier ، Pickup و Xterra در نظر گرفت .

    

پالادین اولین بار در 5 ژوئن 2002 در نمایشگاهی در چین به نمایش گذارده شد و پس از آن در تاریخ 28 فوریه 2003 ( 9 اسفند 81 ) به مرحله تولید رسید و قیمت پایه آن نیز 24000 دلار است ، موتورهای بکار رفته همانند Xterra و Frontier می باشد و در همان دو مدل XE و SE عرضه می گردد و جلو داشبورد نیز برگرفته از Pickup می باشد و با Frontier و Xterra متفاوت است . لازم به ذکر است که این خودرو تنها برای مصرف داخلی چین می باشد و به هیچ کشور دیگری صادر نمی شود .

                                  

اما رونیز که عینا همان پالادین XE است و با همان موتور KA24DE از نیمه اول 82 در پارس خودرو تولید می شود ، تنها یک تفاوت عمده با پالادین XE دارد و آن هم تغییر کوچکی در قدرت موتور می باشد ، از آنجایی که موتور KA24DE از سال 91 تا کنون برای مدلهای  Altima , Stanza , PU , Axxess , 240SX ( 91-98 ) , Urvan ، Frontier , Xterra , Paladin , Navara , pickup استفاده شده ، دارای قدرت هایی از 143 تا 160 اسب بخار ( بدون تغییر اساسی در موتور ) می باشد و درخودروی رونیز از نوع 160 اسبی که بر روی سری جدید Altima و 240SX نصب می شود ، بهره گرفته شده اما در پالادین از همان موتور 143 اسبی اکسترا استفاده شده ، و این تنها اختلاف عمده بین رونیز و پالادین ، علاوه بر تفاوت در رنگ قسمتهای پلاستیکی بیرونی ، تفاوت در رینگها و حذف پروژکتورهای جلو ، CD Player و ....  در رونیز ، می باشد.

همانطور که در سایت معرفی شده برای نامهای مختلف خودروهای نیسان دیدید ، هیچ اثری از نام رونیز حتی در قسمت پالادین دیده نمی شد ، اما در این صفحه  (برای دیدن این صفحه نیز به Acrobat Reader نیازمندید ) که نام تمام تولید کننده ها و مونتاژ کننده ها و دفاتر مرکزی نیسان در سراسر دنیا را با میزان تولید و یا فروششان بیان نموده ، خواهید دید که در قسمت خاورمیانه ، کارخانه سایپا را تولید کننده Nissan Junior ( همان زامیاد یا سایپا 24 ) و پارس خودرو را تولید کننده Pickup ، Patrol ، Maxima و Paladin معرفی نموده ، این امر با اینکه دال بر صحت مطالب گفته شده در بالاست اما این سوال را در ذهن بر می انگیزد که چرا نام رونیز در هیچ یک از مدارک منتشره توسط نیسان وجود ندارد و بجای آن نام پالادین بکار رفته !؟ 

اما در رابطه با مسائل فنی و رفاهی این خودرو ، کافی است نظر شما را به قسمتی از مقاله نویسنده سایت Cartalk در اینباره جلب نمایم ، که این خودرو را اینگونه توصیف می کند ” مطمئنا این خودرو می تواند گوی سبقت را از دیگر خودروهای SUV هم سطح خود که 20 تا 30 سال از عمرشان می گذرد ، برباید  “ ، از لحاظ تجهیزات نیز این خودرو در پایین ترین سطح قرار دارد و تنها دارای شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، A/C و سیستم 4WD دستی می باشد . البته در دفترچه راهنمای رونیز صفحاتی به ترمز ABS ، کیسه هوا و دنده اتوماتیک اختصاص یافته که هنوز خبری از عرضه آنها توسط پارس خودرو نیست .

به هر روی ، حالت وانت گونه شاسی رونیز برای جاده های بیابانی بسیار مناسب است و در جاده های آسفالت نیز رانندگی نرمی را به ارمغان می آورد ، اما این خودرو بعنوان یک SUV لوکس به هیچ وجه قابل قبول نیست و بسیار پایین تر از استانداردهای روز دنیا است .


ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

تاریخچه موسو :

در ابتدا بدلیل ناشناخته بودن کارخانه سازنده موسو در ایران ، به بحث پیرامون این کارخانه می پردازیم .

نام این کارخانه Ssangyong است ، در کشور ما آنرا سانگ یونگ می نامند اما تلفظ صحیح آن سِن گی یون ( Sen Gi Yon ) است . سِن گی یون در زبان کره ای به معنای اژدهایان دو قلو و برگرفته از یک افسانه قدیمی است.

 گروه تجاری سِن گی یون در سال 1939 در کره تاسیس شد ، این شرکت در آن زمان در زمینه های متفاوتی فعال بود ، ولی تولید کننده خودرو نبود تا اینکه در سال 1986 در پی خرید کمپانی Hadongwhan که از سال 1954 تولید کننده خودروهای 4WD و کامیونت بود و تغییر نام آن به سِن گی یون ، فعالیت خودروسازی خود را آغاز نمود . در سال 1991 همکاری سِن گی یون با کارخانه مرسدس بنز آغاز گردید و برطبق آن موتورهای ( قلب تپنده  ) بنز  از سال 1993 بر روی خودروهای این کارخانه قرار گرفت.

سِن گی یون در سال 1993 تولید موسو را آغاز نمود ، در سال 1997 با دیگر شرکت خودروساز کره ای ، دوو ، متحد شد و از سال 1998 خودروی موسو علاوه بر تولید در کارخانه سِن گی یون در کارخانه دوو نیز تولید می شد و البته با نام Daewoo Musso ، عکس موسو با مارک دوو را در اینجا ببینید. اما در سال 2000 با اعلام ورشکستگی کارخانه دوو ، همکاری دوو و سِن گی یون به پایان رسید و کارخانه سِن گی یون به صورت مستقل تولید خودرو را با همکاری مرسدس بنز ادامه داد و در تاریخ 9/11/81 بود که تولید موسو در ایران توسط شرکت خودروسازی مرتب ، که تولید کننده خودروهای لندرور با نام پاژن نیز هست ، آغاز گردید.

تولیدات سِن گی یون اکثراً (Sport Utility Vehicle (SUV است ، محصولات SUV سِن گی یون Korando ، Musso و Rexton نام دارند .

 دیگر محصولات این کارخانه یک مدل (Sport Utility Truck (SUT به نام Musso Sport ، که همان وانت موسو است و یک مدل سدان به نام Chairman می باشد که همگی آنها دارای موتورهای مرسدس بنز هستند ، عکسهای این خودروها را در اینجا ببینید. حال به بحث اصلی یعنی خود موسو می پردازیم:

این خودرو توسط شخصی به نام Ken Greenly از بخش هنر کالج سلطنتی لندن طراحی شده و همانطور که گفته شد تولید آن از سال 1993 آغاز گردیده و کماکان ادامه دارد و در تمامی مدلهای آن نیز از موتورهای بنز استفاده می شود ، موتورهای نصب شده بر روی این خودرو ، توسط تولید کننده کره ای به شرح زیر است:

  • موتور بنزینی 6 سیلندر 3200 سی سی ( همان موتور بنز E320EL )
  • موتور بنزینی 4 سیلندر 2300 سی سی ( همان موتور بنز E230EL )
  • موتور دیزلی  5 سیلندر 2900 سی سی ( 602TD )
  • موتور دیزلی  4 سیلندر 2300 سی سی ( 601TD همان موتور بنز V230 )

مشخصات کاملتر این موتورها را به همراه دیگر اطلاعات فنی این خودروها در اینجا ببینید.

اما شرکت خودروسازی مرتب تنها مدلهای بنزینی را برای بازار ایران در نظر گرفت و مدلهای 4 سیلندر  (دنده ای )  و 6 سیلندر ( اتوماتیک و دنده ای ) ،   را به بازار عرضه کرد ، البته تولید نوع 4 سیلندر آن در حال حاضر متوقف می باشد ، اما بر پایه  پیش فروش جدید این خودرو ، برای تحویل در 3 ماه آینده ، به نظر می رسد تولید آن مجددا آغاز خواهد شد .

                                   

موسو ( 6 سیلندر ) ، از لحاظ دارا بودن تجهیزات پیشرفته ایمنی و رفاهی در حد  بالایی قرار دارد ، در بخش ایمنی ، این خودرو علاوه بر داشتن تجهیزاتی چون Air Bag ، میله های درون دربها و ترمز ABS ، دارای سیستمهایی برای حفظ تعادل در سر پیچها و هنگام ترمز کردن می باشد ، همچنین سیستمهای پیشرفته ای برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در محیط های کوهستانی ، باتلاقی و یا لغزنده تعبیه گردیده است.

در اینجا به اختصار به معرفی این سیستمها می پردازیم

  • (Automatic Brake Differential (ABD

این سیستم که با نام TCS نیز شناخته می شود برای گذر از محلهای لغزنده بکار می رود ، حالتی را فرض کنید که یک یا چند چرخ خودرو در محلی لغزنده یا گل آلود گیر کنند ، چرخهای مورد نظر به صورت درجا می چرخند و خودرو بدون حرکت در جایش باقی می ماند ، حتی در صورت گل آلود بودن سطح ، چرخ بیشتر و بیشتر به داخل گل و لای فرو می رود ، اما با کمک سیستم ABD این اتفاق نخواهد افتاد چرا که این سیستم با تشخیص هرزگردی چرخ و با کمک سیستم ABS چرخ یا چرخهای مورد نظر را با گرفتن و رها کردن ترمز از حالت هرزگردی خارج ، و با انتقال نیرو به چرخ یا چرخهای درگیر با سطح غیر لغزنده ، خودرو را از آن محیط بیرون می آورد.

  • (Electronic Control Suspension (ECS

با کنترل سرعت و وضعیت رانندگی ، از چرخش و انحراف خودرو در پیچها جلوگیری میکند و بوسیله دکمه ECS/Sport بر روی داشبورد نیز قابل کنترل می باشد

  • (Electronic Brakeforce Distributoin (EBD

این سیستم مکملی است برای سیستم ABS ، که با تقسیم نیروی ترمز به میزان لازم برای اکسل های جلو و عقب ، ماکزیمم تاثیر سیستم ترمز رابرآورده می سازد ، در نتیجه پایداری خودرو ؛ با هر باری و تحت هر نوع شرایط جاده ای حفظ می گردد ، این سیستم همچنین با تقسیم نیروی ترمز بین چرخهای عقب از چرخش خودرو هنگام ترمز کردن در سر پیچ ها نیز جلوگیری می کند

  • (Torque On Demand (TOD

میزان قدرت مورد نیاز برای اکسل های جلو و عقب را براساس دریافت اطلاعات از واحد کنترل در شرایط مختلف تغییر می دهد ؛ بدین شکل که چند درصد از قدرت در چرخهای جلو و چند درصد در چرخهای عقب باشد و بدین شکل خودرو در محیط های مختلف هندلینگ مناسبی خواهد داشت و از محیط های لغزنده نیز براحتی عبور می کند در شکل زیر می توانید چگونگی عملکرد TOD را در مواجه با محیط های مختلف ببینید.

        

علاوه بر سیستم فوق امکان تغییر سیستم تعلیق از حالت 2H ( برای رانندگی در جاده های شهری) به 4H ( برای حرکت در جاده های کوهستانی و لغزنده با سرعت بالا ) و 4L ( برای حرکت در جاده های صعب العبور با سرعت پایین و قدرت بالا ) به صورت دستی و بوسیله دکمه نصب شده بر روی داشبورد نیز امکانپذیر است .

از دیگر مواردی که برای بالابردن ایمنی سرنشینان موسو درنظر گرفته شده ، قفل شدن دربهای خودرو در سرعتهای بالای 50 کیلومتر به صورت خودکار می باشد ، همچنین در صورت وارد شدن ضربه به خودرو در سرعت های بالای 15 کیلومتر نیز ، در صورتی که سنسورها ضربه دیگری را احساس نکنند دربهای خودرو به صورت خودکار باز خواهند شد.

علاوه بر سیستم های رایج در کلیه خودروها از جمله شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، کولر ،Sunroof ، آینه های برقی مجهز به گرمکن ، صندلی برقی راننده ، تنظیم کننده قوس صندلی راننده  و .....  موسو تجهیزات دیگری چون Armset (جادستی)های کناری برای سرنشینان عقب ؛ سیستم ضد سرقت Imoblizer جهت چک کردن کد مخصوص بین کلید و ECU در هنگام استارت زدن و قطع سیستم انژکتور در صورت صحیح نبودن این کد ؛ آینه داخل خودرو مجهز به نور برگردان اتوماتیک جهت تنظیم میزان تابش نور چراغهای دیگر خودروها ، به صورتی که چشم راننده را آزار ندهد و هچنین آفتابگیر دوقلو برای راننده که در شکل مشاهده می کنید و Cruise Control که  برای خودرویی با این خصوصیات ضروری به نظر میرسد ، را داراست ، اما متأسفانه برای مدل های موجود در ایران دو مورد آخر یعنی آفتابگیر دوقلو و  Cruise Control در نظر گرفته نشده !

                                             

لازم به ذکر است که موارد بالا مربوط به موسوی 6 سیلندر اتوماتیک می باشد و در مدل 6 سیلندر دنده ای  ECS ، Sunroof و صندلی برقی حذف شده و در مدل 4 سیلندر نیز علاوه بر تجهیزات بالا ، تقریبا کلیه سیستم های مربوط به تعادل و ایمنی ، از جمله Airbag ، TOD ، ABD  و ... ، حذف گردیده و با قیمتی مشابه با رونیز عرضه می گردد

بطور کلی موسوی 6 سیلندر اتوماتیک در مقایسه با خودروهای هم ردیف خود ( در سطح بین المللی ) ، از لحاظ زیبایی ظاهری و برخی سیستم های رفاهی در رده پایین تری قرار دارد ولی در دیگر موارد خصوصا در زمینه سیستم های تعلیق و تعادل ، قابلیت رقابت با این خودروها را داراست. اما در سطح کشور تنها دو خودروی SUV دیگر وجود دارد ، رونیز و سرانزا ، که این دو خودرو به هیچ عنوان قابلیت رقابت با موسو ( 6 سیلندر ) را ندارند و حتی از لحاظ قیمت نیز پرداخت 10 تا 14 میلیون بیشتر ، برای در اختیار داشتن تجهیزات موسو ، کاملا مقرون به صرفه به نظر می آید ، بدلیل اینکه مطلب بعدی ما درباره رونیز خواهد بود ، از توضیحات بیشتر صرف نظر کرده و قضاوت را پس از خواندن مقاله " ناگفته ها درباره رونیز " به شما می سپارم .


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



بازدید امروز: 11 ، بازدید دیروز: 14 ، کل بازدیدها: 455711
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ