سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانههای ساخته شده از نی در برابر زلزله مقاوم هستند

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:42 عصر
خانه‌های ارزان قیمت و کم هزینه‌ای که از دسته‌های نی ساخته می‌شوند، مقاومت بالایی در مقابل تکان‌های زلزله داشته و می‌توانند از بروز تلفات جانی در مناطق زلزله خیز پیشگیری کنند.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این یافته نتیجه آزمایشات گروهی از پژوهشگران در آمریکا است که در آن یک خانه ساده تهیه شده از نی در برابر تکانها و لرزه‌هایی با شدت مشابه یک زمین لرزه بزرگ دوام آورد.

خانه‌هایی که دیوار‌های آنها از دسته‌های نی ساخته می‌شود و در ابتدا حدود یک دهه پیش در نبراسکا طراحی شدند، اما اکنون دوباره در آمریکا و اروپا احیا شده‌اند، چرا که در تولید آنها از مواد سبز و سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود و در عین حال عایق فوق‌العاده خوبی هستند؛ اما پژوهشگران می‌گویند: این فن‌آوری می‌توانند همچنین محافظی در برابر زلزله ایجاد کند.

دارسی دونووان که یک مهندس عمران است پس از شنیدن خبر وقوع زلزله‌ای در سال 2005 که جان بیش از 75 هزار نفر را در منطقه کشمیر در شمال پاکستان گرفت، اقدام به ساخت خانه‌هایی از نی کرده است.

دونووان که داوطلبانه کاهش تلفات زلزله را دنبال می‌کند با درک قابلیت این خانه‌ها طرحی را ارائه کرد که از مواد محلی و ارزان قیمت قابل تهیه است. این ساختمانها از بسته‌های شن ساخته می‌شوند، در حالی که در پی ساختمان از ترکیب ماسه و خاک رس با سیمان استفاده می‌شود. سپس دسته‌های نی دیوارهای این ساختمان را تشکیل می‌دهند که می‌توان روی آن را با گچی از جنس خاک رس ، ماسه و نی قطعه قطعه شده پوشاند.

سقف این خانه نیز از فلز ورقه‌ای موج‌دار درست می‌شود.

در طراحی‌های غربی دسته‌های نی به عنوان عایق عمل می‌کنند در حالی که یک چارچوب چوبی کل بار ساختمان را نگه می‌دارد، اما دونووان توانست از دیوارهایی از نی‌ به عنوان یک پشتیبان و نگهدارنده ساختاری استفاده کند.

نتایج آزمایش روی این ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله امیدوار کننده بوده است.
منبع:مرجع متخصصین ایران



بازدید امروز: 7 ، بازدید دیروز: 49 ، کل بازدیدها: 456610
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ