سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/4/13:: 3:32 عصر

206 در ایران و در دیگر نقاط جهان :

تولید 206 در تابستان سال 98 و با ارائه 2 مدل 3و 5 درب هاچ بک در کارخانه پژو آغاز گردید و همینک پس از گذشت 6 سال ، تولید این خودرو کماکان در 6 کشور ( فرانسه ، انگلیس ، ایران ، آرژانتین ، برزیل و اندونزی ) ادامه دارد ، و این خودرو در تمام این سالها جزو پرفروشترین خودروهای اروپایی نیز بوده است .

مدلهای مختلف و متنوع ،‌ زیبایی و داشتن ظاهر اسپرت را می توان از دلایل مقبولیت این خودرو بخصوص در بین جوانان دانست . نوآوریهایی که طی این سالها بر روی 206 انجام شده شامل ارائه مدل CC که یک خودروی کابریو ( با سقف باز شو ) است ،‌ در دسامبر سال 2000 ؛ و ارائه مدل SW ( استیشن واگن ) در سال 2002 می باشد . مدل صندوقدار ( طرح آریان ) ‌نیز که قرار است در کشورمان تولید شود ،‌ می تواند تکمیل کننده انواع مدلهای 206 باشد که علی القاعده  تلفیقی خواهد بود از مدل CC و مدل 5 درب هاچ بک ( موجود در کشورمان ) .

دسته بندی مدلهای 206 در حال حاضر به شکل زیر می باشد :

مدلهای 3 و 5 درب ( معروف به Berlin یا HB ) ، مدل Van ( با ایجاد تغییراتی در قسمت صندلی عقب و قسمت بار نوع 3 درب جهت حمل بارهای سبک طراحی شده ) ، مدل CC یا Coupe Cabriolet ( با سقف بازشو ) ، مدل SW یا Station Wagon ،‌ مدل RC ( مدل 3 درب با موتور پرقدرت 2000 سی سی و 180 اسب قدرت که در برخی کشورها با نام GTI 180 در همان گروه 3 درب هاچ بک رده بندی می شود ولی در برخی کشورها بعنوان مدل RC و به عنوان یکی از مدلهای 206 محسوب می شود ) و مدل WRC یا World Rally Championship ( یکی از خودروهای پژو در مسابقات رالی است و دارای موتور 2000 سی سی با 300 اسب قدرت می باشد و البته این خودرو برای عرضه به بازار عمومی نمی باشد ) . 

                                

موتورهای متفاوتی برای این مدلها در نظر گرفته شده که برخی بنزینی و برخی دیگر دیزلی ، از نوع HDI می باشند .

لازم به ذکر است که سیستم دیزلی HDI سیستمی است که پژو در طی دهه گذشته فعالیتهای زیادی برای ساخت و عرضه آن به انجام رسانده است ، HDI که برگرفته از High-Presure Direct Injection است ،‌ دارای سیستم پیشرفته ای در تزریق ریلی سوخت می باشد ، در این سیستم سوخت با فشار بالا ( 1350 بار ) که بوسیله پمپی ایجاد می شود مستقیما به محفظه سوخت تزریق می گردد ؛ مزایایی که این موتورها نسبت به موتورهای دیزل معمولی دارند به شرح زیر می باشد :

  • صرفه جویی در مصرف سوخت تا 20? .
  • تغییر زمان سرویس خودرو از 15000 کیلومتر به 20000 کیلومتر .
  • 20 ? کاهش در CO2 خروجی .
  • 50 ? کاهش انتشار ذرات مواد مخرب لایه اوزون .
  • 50 ?‌ کاهش ذرات دوده .
  • حذف لرزش و صدای بیش از حد که در موتورهای دیزلی معمولی وجود دارد .
  • ایجاد گشتاور بالا در سرعتهای پایین تر موتور .

به همین خاطر موتورهای HDI که از سال 98 توسط پژو عرضه می شوند ، در حال حاضر در اروپا ، فروشی بیشتر از خودروهای بنزینی دارند .

اما موتورهای بنزینی که بر روی 206 نصب می گردد به شرح زیر می باشند :

  موتور

 2/0

 2/0

 2/0

1/6

 1/4

 1/4

 1/1

  حجم cc

 1997

 1997

 1997

 1587

 1360

 1360

 1124

  قدرت hp

 300

 180

135 

 110

 90

 75

 60

  سوپاپها

 16

 16

 16

 16

 16

 8

 8

و موتورهای دیزلی HDI نیز به شرح زیر می باشند :

 موتور

 2/0

 1/6

 1/4

 حجم cc

 1997

1560 

 1398

 قدرت hp

 90

 110

 68

 سوپاپها

 8

 16

 8

لازم به ذکر است هر یک از موتورهای بالا ، برای یک یا چند مدل مختلف (‌ مدل های206 همان Berlin ، CC ، SW و ... می باشند ) استفاده می شود .

کلیه مدلهای 206 دارای تیپ هایی جهت متمایز شدن از یکدیگر هستند که این تیپها در همه کشورها یکسان نبوده و دارای تجهیزات و نامهای متفاوتی ( در هر کشور یا چند کشور ) می باشند ، هر یک از این تیپها نیز گاه با 3 یا 4 موتور مختلف اما تجهیزات یکسان عرضه می شوند .

همین امر باعث ایجاد تنوع بسیار زیادی برای خریداران این خودرو شده به حدی که در فرانسه شما قابلیت انتخاب خودروی خود را از بین 5 مدل شامل 115 نوع مختلف ! خواهید داشت ( تیپهای هر مدل با وجود یکسان بودن اکثر تجهیزات ، می تواند دارای چند موتور که هر کدام با گیربکسهای معمولی ، اتوماتیک و یا تیپ ترونیک عرضه می شوند ، باشد . به همین خاطر هر تیپ خود می تواند دارای 6-5 گونه مختلف باشد ) .

در این بین مدل 3 درب با قابلیت انتخاب 43 گونه مختلف ، دارای بیشترین تنوع و مدل Van با قابلیت انتخاب 2 گونه ، کمترین تنوع را دارا است .

که البته این تنوع بیش از حد تنها مربوط به محصولاتی است که در فرانسه و  انگلستان ، عرضه می شوند . و در دیگر کشورها در این حد وسیع نمی باشد .

همانطور که گفته شد نام تیپهای مختلف 206 در کشورهای مختلف ، متفاوت است ، نام این تیپها را در برخی از کشورها در زیر میبینید :

فرانسه :

XS -XT - Xline clim - Xline - PopArt - Griffe - Navtech on Board - Quicksilver - RC - S16 - Roland Garros

( Roland Garros نوعی 206 اسپرت با سقف کاملا شیشه ای و تزئینات داخلی چرمی (شکل زیر )  است . )

                 

 انگلیس :

S - SE - Quicksilver - XSI - Zest - Style - GTI - GTI 180 -Independence - Look - LX - GLX - Allure - Roland Garros

امارات :

 RC - XT -XRP (Precense Pack) - XR (Precense) - XLine

لبنان :

XS - XR - XT - S16 - GTI - XN

استرالیا :

GTI 180 - GTI - XT - XR

آرژانتین :

XR - XS - XRD - GTI - RC - XTD

ژاپن :

XT - XS - Style - RC - Roland Garros

لازم به توضیح است که برخی از این مدلها در حال حاضر تولید نمی شوند ، برخی نامها نیز در کشورهای مختلف مشابهند ، اما تجهیزات آنها در همه این کشورها یکسان نیست ، بطور مثال تجهیزات تیپ Xline در فرانسه با تیپ Xline امارات متفاوت است .

مشخصات کامل تیپهای مختلف هر یک از مدلهای تولیدی سال 2004 در کشور انگلستان را می توانید با کلیک بر روی عکسهای هر مدل ببینید ( مشخصات به صورت pdf می باشند ) .

             

           

اما در کشورمان تولید 206 از مهر ماه سال 80 در حالی با ارائه یک تیپ با موتور 4/1 ، 8 سوپاپه و تجهیزات پایه ( تیپ 2 ) آغاز گردید که مسؤولان ایران خودرو ، در هنگام ثبت نام اولیه ، تیپهای چهارگانه ای را به مشتریان معرفی و از آنان ثبت نام کرده بودند . تا اینکه این وعده پس از ماهها عملی شد و بتدریج 3 تیپ بعدی شامل 1 تیپ (‌تیپ 3 ) با همان موتور 4/1 و تجهیزات بیشتر و 2 تیپ ( تیپهای 5 و 6 ) با موتور 6/1 ، یکی اتوماتیک و دیگری دنده ای و با تجهیزات قابل قبولی عرضه شدند . تجهیزات هر یک از تیپها را می توانید در سایت ایران خودرو ببینید ، البته نامگذاری تیپها در این سایت به صورت قدیمی 1 ، 2 ، 3 ، 4 می باشد ، که این شماره ها اخیرا به 2 ، 3 ، 5 ، 6 تغییر یافته ولی سایت ایران خودرو هنوز اصلاح نشده . 

در مقام مقایسه ، تیپ اول (‌تیپ 2 ) که ساده ترین نوع 206 در ایران است را می توان ، در حد مدل 5 درب تیپ Xline ( دنده ای ) موجود در امارات در نظر گرفت ،‌ همچنین تیپ 3 تقریبا شبیه مدل 5 درب تیپ Zest  با موتور 4/1 دنده ای ، در انگلیس می باشد که سیستم EBA ( در ادامه توضیح داده خواهد شد ) از روی آن حذف شده اما تیپ 3 دارای سیستم تهویه اتوماتیک می باشد که Zest از این سیستم بی بهره است ، و تیپهای 5 و 6 نیز تقریبا همان مدل 5 درب تیپ SE موجود در انگلیس هستند که سنسور باران ، چراغهای حساس به نور و سیستم EBA از آنها حذف شده . 

تجهیزات :

ESP :

ESP یا Electronic Stability Program سیستمی است هیدرو-الکتریکی که قابلیت تشخیص سرعت ، ‌زاویه هر چرخ ،‌ جهت خودرو و لغزش در هر چرخ را داراست و با ترمزگیری در یک یا چند چرخ از لغزش و انحراف خودرو جلوگیری می کند . این سیستم ، بوسیله کلیدی در کنار کلید Air Bag قابل فعال و غیر فعال شدن نیز هست . در پی آمار بالای چپ شدن خودروهای 206 در کشور ، شایعاتی نظیر ؛ وجود ESP بر روی 206 های فرانسوی و حذف آن درخودروهای تولید داخل شنیده می شد که به هیچ وجه صحیح نیست . سیستم مورد بحث تنها بر روی تیپهای ( GTI 180 ( RC و GTI و یکی از تیپهای مدل CC با موتور 0/2 به صورت استاندارد نصب میشود و برای  برخی دیگر از مدلها نیز با پرداخت 470 یورو ، به صورت آپشن قابل نصب است . اما همانگونه که ذکر شد این سیستم تنها بر روی 3 تیپ پرقدرت 206 ( با موتور 0/2 ) به صورت استاندارد نصب می شود و برای دیگر مدلها نیز تنها در برخی از کشورها به صورت آپشن و با ارائه مبلغی بیشتر قابل نصب است و اساسا این سیستم برای تیپهای با موتور 4/1 و 6/1 ، سیستم استاندارد خودرو محسوب نمی شود و دلیل بالا بودن آمار چپ شدن 206 ها را نمی توان به نبود ESP نسبت داد ،‌ بلکه این مشکل را می توان به عواملی چون عدم پایداری کافی ، جثه کوچک ، میزان بالای استفاده جوانان از این خودرو  و ... نسبت داد .‌ اما برای حل این مشکل ، برخی اقدام به تعویض فنرهای خودرو با فنرهای Race (‌ کوتاهتر ) می نمایند و برخی نیز از منجیل استفاده می کنند تا با کاهش ارتفاع خودرو این مشکل را تا حدی حل نمایند و پایداری خودرو را افزایش دهند که این کار نیز با وضعیت دست اندازهای موجود در کشور آسیب های دیگری به خودرو وارد می نماید ،‌ پس اگر از عاشقان سرعت و علاقمندان حرکات آکروباتیک و .... نیستید ، مطمئن باشید که خودروی شما نیاز به هیچ دستکاری  ندارد .

EBA :

EBA یا Emergency Brake Assistance مکملی است برای ABS و EBD در هنگام ترمزهای شدید و سیستمی است هیدرو-مکانیکی که نیروی ترمز را گاه تا 50? ‌افزایش می دهد و در هنگام فعال شدن نیز چراغهای چشمکزن خودرو برای اعلام خطر به دیگر خودروها فعال می شود ، این سیستم به همراه ABS و EBD به صورت استاندارد بر روی تمامی مدلهای جدید 206 در اروپا وجود دارد .

ASR :

ASR همان Traction Control موجود در خودروهای موسو می باشد و جهت جلوگیری از هرزگردی چرخها در محلهای باتلاقی و گل آلود و خارج شدن خودرو از این محیطها می باشد ،‌این سیستم فقط بر روی تیپهای GTI ( دارای موتور 0/2 سی سی با 135 اسب قدرت ) و GTI 180 ( دارای موتور 0/2 با 180 اسب قدرت ) به صورت استاندارد نصب می شود .

فرمان حساس به سرعت :

در این سیستم با افزایش سرعت ، حساسیت فرمان کاهش می یابد و احتمال واژگونی و انحراف خودرو در هنگام چرخش سریع فرمان بر اثر حوادث احتمالی در سرعت بالا ، کاهش می یابد . این سیستم نیز همانند ESP و ASR بیشتر بر روی تیپهای با موتور 0/2 سی سی به صورت استاندارد وجود دارد .

سیستم تهویه اتوماتیک :

این سیستم قابلیت ثابت نگهداشتن دمای هوای کابین در رنج دلخواه شما را داراست و در اکثر تیپهای 206 از جمله تیپهای 3 ، 5 و 6 ( سری جدید ) ایران موجود است

سیستم سیم کشی مالتی پلکس :

با گسترش سیستمهای الکترونیکی در بخشهای ؛ مکانیکی (موتور ، گیربکس ، ABS و ... ) ، ایمنی ( ایربگها ، سیستم اعلام خطر ماهواره ای و ... ) و رفاهی ( سیستم تهویه ، رادیو و ... ) خودرو ؛ حجم ، وزن و پیچیدگی سیم ها در خودروها افزایش یافته و عیب یابی آنها را نیز با مشکل روبرو می نماید . اما PSA ( پژو - سیتروئن ) با ارائه این نوع سیم کشی تا حدی این مشکل را مرتفع نموده . در این سیستم حجم سیم کشی خودرو تا 30? کاهش یافته و ارتباط بین سیستمهای الکترونیکی خودرو توسط BSI یا Built in System Interface که مغز متفکر این سیستم ، محسوب می شود ، انجام می گیرد . این سیستم در خودروهای موجود در کشور نیز وجود دارد .

Immoblizer :

این سیستم ، قابلیت تشخیص کلید خودرو را داراست و در صورت استفاده از کلیدی غیر از کلید خودرو حتی با شیارهایی یکسان ، از روشن شدن خودرو (به وسیله BSI ) ، خودداری می کند . این سیستم بر روی تمامی خودروهای 206 از جمله خودروهای موجود در ایران ، وجود دارد . 

ترمزهای جلو و عقب :

ترمزهای عقب 206 در انواع دیسکی و کاسه ای و ترمزهای جلو نیز در انواع دیسکی و دیسکی بادخور قابل عرضه می باشند که بر روی هر یک از تیپها بسته به قدرت و تجهیزات خودروی مورد نظر ، نصب می شوند ، در کشورمان تیپ 2 دارای محور عقب کاسه ای و جلو دیسکی  ، تیپ 3 دارای محور عقب کاسه ای و جلو دیسکی و تیپ 5 و6 دارای محور عقب دیسکی و جلو دیسکی بادخور می باشند ، لازم به ذکر است تیپهای 3 ، 5 و 6 مجهز به ABS و EBD (سیستم توزیع نیرو ) نیز می باشند .

باز شدن اتوماتیک دربها پس از تصادف ، شماره شاسی( VIN ) قابل رؤیت از روی شیشه جلو ، نشانگر مسافت قابل پیمایش با میزان بنزین باقیمانده ،‌ میزان مصرف تقریبی بنزین خودرو ، دمای هوا و ... از دیگر تجهیزات 206 می باشد که در کشورمان نیز عرضه می گردد .

Air Bags :

تمامی مدلهایی که در اروپا عرضه می شوند دارای ایربگهای راننده و سرنشین می باشند و بسیاری از تیپها نیز دارای Side Air Bag می باشند ، در کشورمان نیز تیپهای 3 ، 5 و 6 دارای ایربگ راننده و سرنشین می باشند .

Recall های 206 :

تنها Recall (بازخوانی خودروها توسط کارخانه سازنده برای رفع عیب یا عیوبی که در خودروی تولیدی وجود دارد ) خودروی 206 مربوط به خودروهای راست فرمان تولیدی قبل از فوریه 2002 است ، که این خودروها دارای عیب کوچکی در پدال ترمز می باشند .

اسپرت کردن 206 :

تمامی لوازم موجود ، که توسط خود کمپانی پژو ، برای اسپرت کردن 206 عرضه می شوند به همراه قیمت آنها را می توانید در این لینک ببینید ( یک فایل pdf به حجم  28/7 مگا بایت می باشد ، ترجیحا آنرا با راست کلیک و Save target As ، دانلود کرده و بعد ببینید ) .

مطلب قابل توجه در اینباره مربوط به چراغهای اسپرت 206 با قاب پلاستیکی می باشد ، ( شکل زیر ) که در کشورمان این قسمت به همان رنگ مشکی رها می شود ، در حالیکه طبق کاتالوگ های پژو این قسمت باید همرنگ خودرو ، رنگ شود .  

                                                      





بازدید امروز: 20 ، بازدید دیروز: 66 ، کل بازدیدها: 456296
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ