سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موتورهای دو سوپاپ و چهار سوپاپ(نیسان جونیور))

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/2/27:: 9:49 عصر

مطلب زیر بنا به درخواست دوست عزیز آقای علی صادقی تهیه شده است:

موتورهای دو سوپاپ رایجترین نوع موتورهایی است که تا کنون ساخته شده اند و پایه اولیه موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی محسوب می شوند. همانطور که می دانید در هر سیلندر یک سوپاپ برای ورود هوا ( یا هوا و سوخت) و یکی برای برای خروج محصولات احتراق در نظر گرفته شده که سوپاپهای هوا جهت بالا بردن راندمان حجمی (افزایش شارژ سیلندر- راحتی تنفس موتور) دارای سطح بیشتری نسبت به سوپاپهای دود می باشند. ساخت این سیستم که دارای یک میل بادامک در بالا می باشد نسبت به نمونه های دیگر ارزانتر می باشد. اما این سیستم دو عیب عمده دارد:
1-سوپاپها در این سیستم نسبتاً بزرگ هستند و دارای اینرسی بالا. بنابراین موتور نمی تواند با وجود آنها در دورهای بالا کار کند.
2-تنفس و بازدم موتور بدلیل محدود بودن سطح ورود و خروج سیلندرها نامناسب بوده (شارژ سیلندر پایین است، راندمان حجمی کم است) بنابراین توان خروجی موتور کم است.

اما موتورهای سه سوپاپه که در هر سیلندر آنها سه سوپاپ وجود دارد؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و یکی برای خروج محصولات احتراق. این موتورها کمی نسبت به نمونه دو سوپاپ توسعه یافته اند چرا که سطح تبادل گاز بویژه در ورودی افزایش یافته و تنفس موتور بهتر شده است ولی این موتورها هم بدلیل وجود یک سوپاپ دود که نسبتاٌ بزرگ است و اینرسی بالا دارد محدودیت دور دارند.

نسل توسعه این موتورها 4 سوپاپه می باشد که در هر سیلندر آن دو سوپاپ برای ورود هوا و ذو سوپاپ برای خروج محصولات احتراقی وجود دارد. این موتورها غلاوه بر تنفس راحت تر دارای بازدم مناسبی نیز می باشند و راندمان حجمی آنها نیز بالاتر از چند نمونه قبل می باشد. همچنین این موتورها می توانند در دورهای بالاتر کار کنند چرا که سوپاپهای آنها به اندازه ای کوچک هستند که این توانایی را به موتور بدهند.

امروزه استفاده از موتورهای 4 سوپاپه بویژه بدلیل ساختار مناسب آن (دو میل بادامک در بالا دقیقاً روی سوپاپها) بسیار رواج یافته است و قدرت و بازده خروجی آنها نیز در مقایسه با موتورهای قدیمی هم حجم بسیار بالاتر می باشد.

 شکل زیر مقایسه ای بین موتورهای دو سوپاپ و چهار سوپاپ را نشان میدهد.

برخی از موتورهای مسابقه ای نیز پنج سوپاپ در هر سیلندر دارند. 3 سوپاپ برای هوا و دو سوپاپ برای دود که به مراتب راندمان آنها بالا می باشد.

 

 در زیر نمودار نتایج تست دو موتور نیسان که یکی روی خودرو نیسان جونیور(Z24) بسته می شود و دو سوپاپه است و دیگری روی خودرو نیسان پیکاپ یا رونیز بسته می شود (K24DE) و 4 سوپاپ به ازاء هر سیلندر دارد، جهت مقایسه آورده می شود:

دوستان امید وارم این مطلب مورد توجه واقع شده باشه.لطفا نظر بدید درضمن اگه پیشنهادی دارید و یا می خواهیذ در نوشتن مطالب به بنده کمک کنید خیلی خوشحال میشم.(خصوصا بروبچ هم کلاسی))





بازدید امروز: 4 ، بازدید دیروز: 65 ، کل بازدیدها: 456768
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ