سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانههای ساخته شده از نی در برابر زلزله مقاوم هستند

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:42 عصر
خانه‌های ارزان قیمت و کم هزینه‌ای که از دسته‌های نی ساخته می‌شوند، مقاومت بالایی در مقابل تکان‌های زلزله داشته و می‌توانند از بروز تلفات جانی در مناطق زلزله خیز پیشگیری کنند.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این یافته نتیجه آزمایشات گروهی از پژوهشگران در آمریکا است که در آن یک خانه ساده تهیه شده از نی در برابر تکانها و لرزه‌هایی با شدت مشابه یک زمین لرزه بزرگ دوام آورد.

خانه‌هایی که دیوار‌های آنها از دسته‌های نی ساخته می‌شود و در ابتدا حدود یک دهه پیش در نبراسکا طراحی شدند، اما اکنون دوباره در آمریکا و اروپا احیا شده‌اند، چرا که در تولید آنها از مواد سبز و سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود و در عین حال عایق فوق‌العاده خوبی هستند؛ اما پژوهشگران می‌گویند: این فن‌آوری می‌توانند همچنین محافظی در برابر زلزله ایجاد کند.

دارسی دونووان که یک مهندس عمران است پس از شنیدن خبر وقوع زلزله‌ای در سال 2005 که جان بیش از 75 هزار نفر را در منطقه کشمیر در شمال پاکستان گرفت، اقدام به ساخت خانه‌هایی از نی کرده است.

دونووان که داوطلبانه کاهش تلفات زلزله را دنبال می‌کند با درک قابلیت این خانه‌ها طرحی را ارائه کرد که از مواد محلی و ارزان قیمت قابل تهیه است. این ساختمانها از بسته‌های شن ساخته می‌شوند، در حالی که در پی ساختمان از ترکیب ماسه و خاک رس با سیمان استفاده می‌شود. سپس دسته‌های نی دیوارهای این ساختمان را تشکیل می‌دهند که می‌توان روی آن را با گچی از جنس خاک رس ، ماسه و نی قطعه قطعه شده پوشاند.

سقف این خانه نیز از فلز ورقه‌ای موج‌دار درست می‌شود.

در طراحی‌های غربی دسته‌های نی به عنوان عایق عمل می‌کنند در حالی که یک چارچوب چوبی کل بار ساختمان را نگه می‌دارد، اما دونووان توانست از دیوارهایی از نی‌ به عنوان یک پشتیبان و نگهدارنده ساختاری استفاده کند.

نتایج آزمایش روی این ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله امیدوار کننده بوده است.
منبع:مرجع متخصصین ایران

پالایشگاه های مهم دنیا

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:42 عصر

CARS

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:41 عصر

 

 

 

 

 


CAR

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:41 عصر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


سوپاپ های هیدرولیکی ترمز

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:32 عصر
به طور خلاصه وظایف سوپاپهای کنترل و تنظیم فشار هیدرولیک در ترمز ها بدین شرح می باشد در خودروهایی که سیلندر اصلی انها دو مداری است دو لوله خروجی مستقل دارد هرگاه در یکی از مدارات ایرادی پیدا شود توان ترمز به نصف کاهش می یابد.

کار سوپاپهای کنترل و تنظیم فشار: به طور خلاصه وظایف سوپاپهای کنترل و تنظیم فشار هیدرولیک در ترمز ها بدین شرح می باشد در خودروهایی که سیلندر اصلی انها دو مداری است دو لوله خروجی مستقل دارد هرگاه در یکی از مدارات ایرادی پیدا شود توان ترمز به نصف کاهش می یابد.برای این منظور چراغ علامت دهنده ای در جلوی داشبورد راننده را از این وضعیت اضطراری با اطلاع می کند برای علامت دادن از سوپاپ کنترل مخصوصی استفاده می شود این سوپاپ دارای پیستون دو طرفه ای است که در حالت عادی به وسیله فنر و فشار روغن در وسط قرار می گیرد بنابراین میله ی اتصال دهنده کلید در شیار پیستون ها افتاده عملا کلید را به صورت قطع نگه می دارد وقتی در یکی از مدارات روغن ایرادی پیدا شود.

 

منبع : سایت تخصصی مکانیک .

مطلب تکمیلی در ادامه »


مصرف سرانه رنگ در ایران 7 برابر کمتر از کشورهای پیشرفته است

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:27 عصر
مدیر نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، کامپوزیت و پوشش های صنعتی گفت: مصرف سرانة رنگ در کشور 3 کیلوگرم است که در مقایسه با کشورهای پیشرفته با مصرف سرانه بیش از 20 کیلوگرم بسیار ناچیز است. مهشید منفرد افزود: درنخستین گام باید فرهنگ مصرف رنگ را در جامعه گسترش داد که این امر با توجه [...]

سنتز نانو پوشش های خود ترمیم کننده انجام شد توسط محققان مهندسی ن

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:27 عصر
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، هدف از ساخت پوشش های خود ترمیم کننده ایجاد محافظت فعال در سیستم پوشش است، بدین معنی که نه تنها با روشی که خواص حفاظتی پوشش های غیر فعال را دارد پوشش می شود بلکه شامل ایجاد ویژگی خود ترمیم کنندگی به طوری [...]

طرح تأخیرانداز که زمان خشک شدگی سریع رنگ صنعتی را حدود یک ساعت ب

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:27 عصر
محمدحسن علیزاده، مخترع به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اپوکسی یا رزین حلال در رنگ های صنعتی در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، پل های نفتی، سکوها و اسکله هایی که در طول زمان دچار خردگی می شوند کاربرد دارد، از این رنگ برای پوشش داخلی استفاده می شود تا فلزات کمتر دچار فرسودگی اسیدی، بازی [...]

طرح تهیه پوشش خود تمیز شونده برای سطوح بیرونی ساختمانها وسازه ها

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:27 عصر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی دکتر قدیر رجب زاده مجری این پروژه با اعلام این خبر افزود: در این پروژه با استفاده از نانو پودر تیتانیوم دی اکسید به همراه برخی ترکیبات معدنی وآلی دیگر فرمولاسیونی ارائه می شود که با استفاده از آن می توان سطوح بیرونی را [...]

نانوپوشش های هوشمند

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/19:: 2:27 عصر
نانوپوششهای هوشمند، از جمله مهم ترین دستاوردهای بهره گیری از فناوری نانو در عرصه ساخت و تولید پوشش ها به شمار می روند که علاوه بر کارکردهای گوناگون و چند منظوره، انتظارات مصرف کنند را در زمینه صرفه جویی در هزینه و انرژی برآورده می سازند. مواد نانو ساختار در پوشش های هوشمند ضد خوردگی، [...]
<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 51 ، بازدید دیروز: 39 ، کل بازدیدها: 455957
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ