سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکس: کوچولو های روزنامه فروش.............

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:12 عصر
Image: http://aftabnews.ir/images/docs/000090/n00090333-b.jpg

*آفتاب: *یک عضو شورای مرکزی اعتمادملی گفت: «ساعت‌ها مردم را با دروغ بازی‌دادن،...

(بدون عنوان)

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:9 عصر

اشنایی بیشتر با سیستمهای موجود در پژو206

در سیستم سیم کشی خودروی پژو206 همانند خودروهای پیشرفته از سیستم مالتی پلکس استفاده شده است.ودرواقع می توان از BSI بعنوان قلب این سیستم نام برد.
در سیستمهای فاقد BSI ، سیستم از نظر الکتریکی پیچیدگیهای خاص خود را دارد واگر یک قسمت الکتریکیخودرو نیاز به اطلاعات از یک قسمت دیگر داشته باشد باید یک سیم کشی بین این دو قسمت در نظر گرفته شود که باعث افزایش طول سیم کشی خودرو ودرنتیجه افزایش وزن وهزینه های کلی ساخت خودرو وافزایش هزینه های تعمیرات خواهد گردید.
سیستمهایی که مبتنی بر BSI می باشند می توانند قابلیت های زیادی برای خودرو ایجاد نمایند که می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-کنترل قسمتهای مختلف از قبیل رله ها-فیوزها-قفل کن ها-لامپهای سقفی-الارمهاتوسط یک مجموعه

2-ساده تر شدن سیستم سیم کشی خودرو که باعث بهبود ارتباط سیستمهای الکترونیکی والکتریکی می شود.

3-با توجه به اینکه از تمام قسمتهای مختلف خودرو اطلاعاتی به BSI منتقل می شود این سیستم هشدارهای مناسبی مانند بوق ویا لامپ خطر را برای راننده فراهم نموده است.

4-ساده تر شدن تجهیزات وعیب یابی سیستم

5-استاندارد شدن سیم کشی خودروهای شرکتهای مختلف

6-کاهش چشمگیر طول سیم کشی در خودروها

لازم به ذکر است که BSI مورد استفاده در پژو 206 ساخت شرکت زیمنس می باشد.

نکاتی مفید پیرامون قطعاتی که از پژو206به سرقت می رود

در بسیاری از موارد عدم اطلاع کافی از نحوه عملکرد وایمنی قرار داده شده در این خودرو موجب مبادرت به سرقت از ان می شود.
کلیه قطعات ذیل اگر از روی یک خودرو به سرقت رود بر روی هیچ خودروی دیگری قابل استفاده نبوده وسرقت ان نفعی برای سارق نخواهد داشت:
1-کلیدها
2-رادیو
3-امپر چهارگانه
4-نمایشگر چند منظوره وسط داشبورد
5-BSI در داخل اتاق راننده
6- ECU انژکتور در داخل اتاق موتور
7-ECU کیسه هوا در داخل اتاق راننده
8- ECU گیربکس اتوماتیک در داخل اتاق موتور
9-ECU سیستم ترمز ضد قفل ABS NV NHOG HJHR L,J,V
10- COM2000 )جعبه اتصال دسته های برف پاک کن -راهنما ورادیو)

لازم به ذکر است از این میان (کلیدها -ECU انژکتور-BSI) در صورت سرقت به عنوان عناصر سوخته محسوب شده ودرهیچ صورتی بر روی هیچ خودروی دیگری قابل استفاده نمی باشند.
وعناصر(رادیو-امپر چهارگانه-نمایشگر چند منظوره وسط داشبورد-ECU کیسه هوا-ECU گیربکس اتوماتیک-ECU سیستم ABS وCOM2000 ) تنها در صورت موجود بودن ACCESS CARD که بصورت محرمانه در اختیار خود مشتری قرار می گیرد قابل استفاده می باشند.

ضمنا با توجه به اینکه در خودروی پژو206 سیستم ضد سرقت IMMOBILIZER وجود دارد لذا بوسیله هیچ نوع کلید دیگر حتی اگر مغزی فلزی ان با قفل فرمان نیز سازگار باشد ویا بااستارت زدن از روی خود استارت خودرو ، روشن نخواهد شدو درصورت موجود نبودن سوئیچ مالک ، خودرو قابل روشن کردن وسرقت نمی باشد.

سیستمBSI

این سیستم به نام(BSI (BUILT IN SYSTEM INTERFACE می باشداین سیستم شامل گروهی است که بطور معمولی توسط مدلها ورله های مختلف موجود در قسمتهای مختلف خودرو کنترل می گردد.
همچنین BSI موجب ساده تر شدن سیم کشی در خودرو شده و ارتباط سیستمهای الکترونیکی والکتریکی را بهبود می بخشد.
سیستم BSI در زیر جعبه فیوز داخل خودرو در داخل ماشین و درزیر داشبورد )طرف راننده( قرار گرفته است.
BSI دارای سه سطح می باشدکه هر سطح ان دارای وظایف مختلفی از جمله قفل مرکزی -برف پاک کن شیشه های جلو وعقب -اخطارصوتی در مورد ایمنی گیربکس اتوماتیک و ... می باشد.

مشخصات* تایر

مشخصات تایر
می 185/65R14از جمله اعدادی که بر روی دیواره تایر رویت می گردد عددی همانند
مشخصات ابعادی یک تایر معمولا با سه فاکتور اصلی نشان داده می شود:

1-پهنای اسمی تایر
2-قطر اسمی رینگ
3-سری تایر

پهنای اسمی تایر:
عموما این اولین عددی است که در مشخصه ابعادی تایر در ج می گردد در این مثال عدد 185 پهنای اسمی تایر می باشد.)

قطر اسمی رینگ:
نشان دهنده قطر اسمی رینگی است که تایر بر روی ان نصب می گرددواین عدد به اینچ می باشد(عدد 14 در مثال فوق)

سری تایر:
این فاکتورنسبت ارتفاع مقطع تایر به پهنای اسمی مقطه ان می باشدکه به درصد بیان شده ونشان دهنده اینست که ارتفاع مقطع تایر چند درصد از پهنای تایر می باشداین عدد فاکتور مناسبی در ارتباط با پهن یا باریک بودن تایر می باشد.(عدد 65 در مثال فوق)

بر روی خودروی پژو 206 می توان از تایرهای زیر بعنوان جایگزین استفاده نمود:
سایز اصلی: 175/65 R14

سایزهای جایگزین مجاز:
185/60R 14
185/65R 14
195/50R 15
205/50R15

مجموعه پمپ بنزین ودرجه داخل باک

دارای وظایف زیر می باشد:
پمپ کردن سوخت-اندازه گیری میزان سوخت-تنظیم فشار
برخلاف سایر خودروهای انژکتوری در پژو206 رگولاتور فشار در داخل درجه شناور (که درب ان در قسمت صندلی عقب طرف شاگرد می باشد) قرار داده شده است.
ادر داخل درجه شناور مکانیسمی قرار داده شده است که اگر خودرو واژگون گردید جریان سوخت از طرف باک قطع می گردد تا حریق باعث منفجر گردیدن خودرو نگردد. بدین صورت که در داخل ان ساچمه ای تعبیه گردیده که اگر خودرو واژگون گردید این ساچمه به شناور بالای خود فشار وارد اورده واین شناور مسیر سوخت از باک را کاملا مسدود می کند .
ضمنا فشار داخل باک در هنگام پر کردن به مقدار 40میلی بار می باشد.

مشخصات کلی خودرو

نوع موتور TU3JP/K طول خودرو 3822mm

کدموتور K6D پهنا 1652-1673mm

تعداد سیلندر 4 ارتفاع 1425-1435mm

قطر پیستونMM 75 وزن کلی 1450kg

کورس پیستونMM 77 مصرف سوخت(داخل شهر) 9/4(lit)

حجم موتورCM3 1360 مصرف سوخت(جاده ای) 5/5(lit)

حداکثر توانHP 75 میانگین مصرف 7(lit)

سیستم انژکتور MULTI POINT

سازنده انژکتور SAGEM

نوع انژکتور S2000

نوع سوخت بنزین معمولی

حداکثر سرعت 170

باتری

باتریهایی که در این خودرو مصرف می شود باتریهای 44 امپری و 50 امپری می باشد که در مدلهای گیربکس اتوماتیک از باتریهای 50 و در مدلهای معمولی از باتریهای 44 امپری استفاده می شود.
نکته حائز اهمیت انستکه که هیچگاه جهت شارژ این باتریها نباید انها را بصورت سری به یکدیگر متصل نمود زیرا ولتاژ حاصله در اثر اتصال سری برابر 24 ولت شده وباعث سوختن ECU خودرو می شود زیرا ریسک سوختن ECU حدود 16 ولت می شود لذا در هنگام شارژ باتری باید انها را بصورت موازی به یکدیگر متصل نمود.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیکی که بر روی پژو 206 مونتاژ می گردد از نوع بسیار پیشرفته بوده و در درون انها در حدود 6 لیتر روغن ریخته می شود وجالب انکه این گیربکسها بر خلاف گیربکسهای اتوماتیک دیگر فاقد گیج روغن می باشد . این موضوع را من از یکی از کارشناسان فرانسوی پژو پرسیدم واو گفت با توجه به اطمینانی که از نوع روغن و قطعات تشکیل دهنده این گیربکس داریم دیگر نیازی به این گیج نمی باشد. در واقع این گیربکس برای 60 هزار ساعت گارانتی دارد.
هفته گذشته نیز در داخل ایران خودرو تعداد حدود 500 عدد از این نوع گیربکسها مجددا تولید گردید.
گیربکسهای اتوماتیک پژو 206 دارای دو عدد ECU می باشد که ECU دوم مربوط به گیربکس اتوماتیک می باشد که این ECU در کنار باطری قرارگرفته است.
نکته حائز اهمیت در خصوص گیربکسهای اتوماتیک انستکه چون در این خودروها سینی زیر موتور در نظر گرفته نشده است )با توجه به اینکه در زیر گیربکس کامپیوتر اصلی مربوط به گیربکس اتوماتیک قرار گرفته است) لذا به نظر بنده باید در این مورد مخصوصا در جاده های خاکی و سنگلاخ با احتیاط بیشتری رانندگی کرد.
در خصوص نحوه پیدا کردن عیوب گیربکس اتوماتیک بهترین روش استفاده از دستگاه DIAG2000 می باشدو در واقع به جز این روش راه دیگری وجود ندارد.

مصرف بنزین با اکتان پائین

بنزینهای موجود در ایران اکثرا دارای اکتان پائین در حدود 80 می باشند و این بنزین در بسیاری از خودروها (خصوصا خودروهای انژکتوری) باعث بروز اختلالاتی در نحوه عملکرد خودرو می شوند.پائین بودن اکتان بنزین سبب بروز ایراد در اوانس شده وپدیده اشتعال زود هنگام راسبب می گردد. یکی از مضرات این پدیده بوجود امدن ضربه هایی بر روی بدنه موتور می باشد (khocking)البته در پژو 206 برای این ایراد تفکراتی اندیشیده شده است.
بر روی بدنه موتور سنسوری تحت عنوان (khock sensor) تعبیه گردیده که این سنسور بصورت سیم پیچ القایی عمل می کند وهنگامی که بدنه موتور دارای ارتعاشات غیر معقولی می گردد جریان الکتریکی توسط حرکت یک اهن ربا در درون این سیم پیچ بوجود می اید.این جریان به ECU فرستاده می شود و ECU با توجه به تعاریفی که در جدول (LOOK UP TABLE) خود دارد وباتنظیم پاشش انژکتورها ، این ایراد را مرتفع می سازد.
هرچه ارتعاشات موتور بیشتر باشد میزان حرکت اهن ربا در داخل سیم پیچ بیشتر شده وجریان بیشتری تولید وبه ECU فرستاده می شود.البته در برخی از خودروها که این سنسور راندارند چون میزان CO خروجی زیادتر می شود (بدلیل سوخت ناقص) در داخل منبع اگزوز از کاتالیست کنورتور(CATALIST CONVERTOR) استفاده می شود که در همین WEBLOG توضیحاتی برای ان داده ام.
ما وقتی می خواستیم که خودروهای پژو 206 با موتورهای 1600 را تولید کنیم فرانسویها تاکید زیادی بر مصرف بنزین با اکتان 95 به بالا را برای این خودرو داشتند وعنوان می کردند که اگر بنزین بدون سرب با اکتان بالا در این خودروها مصرف نشود در عملکرد موتور وهمچنین در ازبین بردن هر چه سریعتر کاتالیست کنورتور اثر خواهد گذاشت.
در راستای همین امر ما مجبور شدیم که برچسبی درست کنیم وبر روی درب باک این خودروها با عنوان(در این خودرو حتما باید از بنزین بدون سرب با اکتان 95 استفاده شود).بزنیم.
حال این سوال مطرح می شود که در ایران که بنزین با اکتان 95 کمتر پیدا می شود پس باید چه کرد؟البته جواب این سوال را از من نخواهید و بهتر است که از وزرای نفت وصنایع ومعادن پرسیده شود!!!

باتری های پژو206

باتریهای پژو 206 از نوع MF می باشد(MAINTENENCE FREE) یعنی بدون نیاز به نگهداری بوده واحتیاجی نیز به اضافه نمودن اب(الکترولیت) ندارد .این باتریها 12V بوده ومیزان امپر ساعت ان 60 می باشدوهمچنین شدت جریان استارت زدن در سرما (18-) برابر 480 می باشد.
نکته مهمی که درزمینه باتریهای پژو 206 باید به ان اشاره نمود که حتما باید مد نظر قراربگیرد استفاده از باتری دیگر جهت روشن نمودن خودرو می باشد (چنانکه در پیکان زیاد دیده شده است) اگر در خودرو پژو 206 جهت روشن نمودن خودرو دو باتری بصورت موازی به یکدیگر متصل شوند(یعنی قطب مثبت یکی به قطب منفی دیگری وقطب منفی یکی به قطب مثبت دیگری متصل شود انگاه ECU خودرو حتما خواهد سوخت وخسارات سنگینی به خودرو وارد می شود.
چون ریسک سوختن ECU این خودرو 16V می باشد واگر دوباتری بصورت سری به یکدیگر متصل شوند ولتاژ حاصله برابر 24V خواهد شد که منجر به سوختن ECU می گردد.
ولی اگر بصورت موازی به یکدیگر متصل شوند یعنی قطب مثبت یکی به قطب مثبت دیگری وقطب منفی یکی به قطب منفی دیگری متصل شود ایرادی در خودرو ایجاد نمی گردد.

سنسور فشار هوا

با توجه به اینکه در خودروهای انژکتوری ، کاربراتور ودلکو حذف گردیده وبجای ان ECU قرارگرفته و مزیت این قطعه انستکه دیگر خودرو نیاز به تنظیم کردن ندارد و همواره خودتنظیم است
ECU با توجه به اطلاعاتی که از سنسورهای موجود در خودرو می گیرد نسبت به این اطلاعات از خود عکس العمل نشان داده و میزان پاشش انژکتورها را با توجه به این پارامترها تنظیم می کند .
یکی از این سنسورها سنسور فشار هوا یا MAP SENSOR می باشدکه مخفف(MANIFOLD AIR PRESURE) می باشد.
البته در اینجا قصد ندارم که در مقوله مشخصات فنی این قطعه بحث تخصصی داشته باشم که باعث ملالت برخی از عزیزان گردد ولی جهت نیل به ازدیاد اطلاعات عمومی شما خواننده محترم مطالبی را به روش ایجاز بیان می کنم.
همانگونه که می دانیم در اثر کاهش یا افزایش ارتفاع در مناطق مختلف که خودرو در ان موقعیتها قرار می گیردفشار هوانیز فرق می کند واین اختلاف فشار هوا می تواند تاثیر به سزایی بر نحوه عملکرد خودرو داشته باشد و مثلا در خودروهای کاربراتوری اگر فرضا از تهران به رشت برویم معمولا تنظیم خودرو بهم میخورد که این حالت برای راننده کاملا ملموس می باشد.
سنسور فشار هوای ورودی بر روی منیفولد هوای ورودی قرار گرفته و ساختمان این سنسور به گونه ای است که این اختلاف فشار هوا را حس کرده وبا این عمل اطلاعات مربوط به این اختلاف فشار را به ECU می فرستد و به ECU اعلام می کند که با توجه به فشار کنونی میزان پاشش انژکتور را تنظیم نماید وبا این عمل موتور خودرو بصورت خودکار تنظیم می گردد.

کاتالیست اگزوز

این قطعه حدودا مدت دوماه است که بر روی این خودرو درداخل منبع اگزوز قرارداده شده است ووظیفه این قطعه که از جنس تقریبا سفالین می باشد انستکه مونواکسید کربن خروجی از منیفولد اگزوز را که تاثیر بسزایی در الودگی هوا دارد میگیرد وطی یک فرایند شیمیایی انرا به دی اکسید کربن تبدیل می کند که مضرات ان به مراتب کمتر از مونواکسید کربن می باشد.
درضمن لازم به ذکر است که در خودرو ی PEUGEOT206 با موتور 1400کهتولیدات فعلی شرکت می باشد یکعدد سنسور اکسیژن وجود دارد که در بالای منیفولد اگزوز نصب شده است ووظیفه ان تنظیم مقدار مونواکسید کربن خروجی می باشد .
در موتورهای 1600 دوعدد سنسور اکسیژن وجود دارد(در حال حاضر تنها تعداد حدودا 500 خودرو PEUGEOT206 با موتور 1600 در ایران تولید شده است.)

امکانات خودروی پژو206

در حالت کلی خودرو پژو 206دارای دو تیپ می باشد :1-تیپ قبل از سیستم مالتی پلکس2-تیپ بعد از سیستم مالتی پلکس
سیستم مالتی پلکس نوعی فن اوری پیش رفته در دسته سیمهای خودرو می باشد که علاوه بر کوتاه کردن طول دسته سیم در خودرو ، مزایای دیگری همچون ارتباط سریعتر بین عملگرها وهمچنین عیب یابی سریعتر خودرو را فراهم می کند .
درخودروی پژو 206 نیازی به نصب دزدگیر نمی باشد چون فقط یک سوئیچ برای این خودرو تعریف گردیده واین سوئیچ دارای یک قطعه الکترونیکی در داخل خود می باشد که در خط تولید این خودرو توسط دستگاهی بنام oddisse برای ecu خودرو تعریف می گرددو هنگامی که این کد وارد ECU گردید دیگر برای همیشه در خودرو باقی خواهد ماند و با هیچ سوئیچ دیگری نمی توان خودرو را روشن نمود.
خودروی پژو 206 دارای یک سیستمی بنام IMMOBILEZER می باشد . این سیستم بر روی قفل سوئیچ نصب گردیده وهنگامی که راننده خودرو راخاموش کرده و قصد ترک اتوموبیل را دارد و سوئیچ او نیز بر روی خودرو باقی مانده است ، توسط آلارمهایی (در حدود 12 بار) به راننده اعلام می کند که سوئیچ بر روی خودرو باقی مانده وباید انرا بردارد که همین عامل نیز می تواند از دسترسی افراد بیگانه به سوئیچ خودرو جلوگیری کند.


مشکل در شمع های 206

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:4 عصر
بهترین نوع مسنجر واسه چت رو برای پاکت پی سی می شه معرفی کنید؟

غیر فعال بودن بیشتر آپشن ها

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:4 عصر
دوستان سلام
سوالی داشتم که خوشحال میشم اساتید راهنمایی کنند .
من یه 206 نقره ای داشتم ( :icon_redf دیگه ندارم و الان از واحد تاکسیرانی بسیار متشکرم ) رانندگی تندو تیزی داشتم اصولا دنده ها رو تا جایی که جا داشت پر میکردم البته سعی می کردم جایی که خطر کمتری برای دیگران دارم این کارو بکنم امام...

گیج روغن موتور لوگان

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:4 عصر
من یه D600 از لندن برام آوردن و همه چیزش خوبه الا دیدن اس ام اس بصورت فارسی:icon_cry:
من نیازی با تایپ ندارم فقط میخوام بتونم اس ام اس فارسی رو بخونم.
چاره ای داره ؟

اشکال در شوک سنسور lx

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:4 عصر
درباره ی گیج روغن لوگان (همون زرده)
اولا چرا اینقدر بیکیفیت ساخته شده ؟
دوم اینکه الان که ماشینم نو هست و رنگ روغن موتور عوض نشده موقعی که گیج رو درمیارم و تمیز میکنم و دوباره نگاه میکنم اصلا نمیشه سطح روغن رو از روش تشخیص داد.:icon_cry:چاره چیست ؟ باید صبر کنم تا مدتی ماشین کارکنه تا رنگ روغن...

سوال در مورد اکسل عقب تندر 90

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:4 عصر
با سلام:
امیدوارم دوستان بتونن کمک کنن.چند وقته که شوک سنسور ماشینم از کار افتاده.از کامپیوتر به راحتی قابل تنظیمه ولی چه روی 0 یا 50 یا 100 اگه باشه نسبت به ضربه هیچ عکس العملی نشون نمیده؟لطفا بگید که اشکال در چه قطعه هست و محل قرارگیری اون کجاست ؟ایا امکان تعویض هست(که حتما هست منظورم توسط...

موستانگ ایتالیایی

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:4 عصر
سلام خدمت دوستان عزیز در پی هالز:icon_arro

من انشالا قراره تندر 90 E2+LP بخرم و یه سوال در مورد قسمت عقب تندر داشتم که تو هر جای سایت گشتم مطلبی پیدا نکردم و مجبور شدم یه تاپیک بزنم .
وقتی که از عقب به زیر تندر نگاه میکنی اولین چیزی که توجه رو جلب میکنه اکسل عقب هست.
میخوام بدونم چرا خیلی...

ریپ زدن موتور 1600 در دور موتور پایین

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:4 عصر
*Ford Mustang Giugiaro*
*فورد موستانگ ایتالیایی*


Image: http://images.bigupload.com/out.php/i23408_35749.jpg

( سلام , امیدوارم که مطلبم تکراری نباشه ! )

*مدل زیبایی از موستانگ , این مدل زیبا توسط طراح مشهور ایتالیایی , آقای فابریزیو جیوجیارو طراحی شده است و قرار است که در سال 2012 به...

در پشت صحنه مناظره کروبی و احمدی‌نژاد چه گذشت ؟

ارسال شده توسط علیرضا شایسته در 88/3/17:: 9:2 عصر
در پشت صحنه مناظره کروبی و احمدی‌نژاد چه گذشت ؟

خبرگزاری فارس: فاطمه کروبی در پاسخ به درخواست خبرنگاران مبنی بر اعلام لیست دارایی اموال خانواده کروبی، به ذکر جمله "خبرنگاران محترم خسته نباشید " بسنده و بلافاصله رسانه ملی را ترک کرد.


? گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد در راند دوم مناظرات انتخاباتی خود، روبروی یکدیگر نشستند تا به نقد برنامه‌ها، مواضع و اظهارنظرهای نامزد دیگر بپردازند. این مناظره دیدنی، البته با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.
* دقایقی کوتاه از ساعت 22 گذشته بود که ابتدا احمدی نژاد با همراهی یاران همیشگی خود یعنی الهام و ثمره هاشمی، وارد سازمان صدا و سیما شد. کروبی نیز با دو دقیقه اختلاف و با مشایعت غلامحسین کرباسچی وارد استودیو 11 رسانه ملی شد. راستی چقدر دیدن کرباسچی در تلویزیون خاطره برانگیز و نوستالوژیک است !
* پیش از حضور 2 کاندیدای ریاست‌جمهوری، جمعی از اطرافیان و مشاوران آنها در لابی ورودی به استودیو حضور یافته و مشغول گفتگو و گمانه‌زنی بودند. اطرافیان کروبی در این میان، ضمن مشاهده فیلم انتخاباتی دبیرکل حزب اعتمادملی، به تحلیل آن می‌پرداختند، هرچند که فیلم برای اکثر آنها تکراری بود. علی معلم، مرتضی الویری، الیاس حضرتی، محمد قوچانی و البته فاطمه کروبی به همراه 2 خانم دیگر، تیم همراه این کاندیدای ریاست‌جمهوری را تشکیل می‌دادند.
* تاثر کروبی در فیلم تبلیغاتی شنبه شب، نشان از اپیدمی گریه در فیلم‌های او داشت. آیا این موضوع در مناظره نیز جواب خواهد داد؟
* اولین کار این 2 تیم سیاسی- تبلیغاتی، آنالیز کردن رقیب و تحلیل شرایط این مناظره بود. نتیجه تا 22 خرداد، تنها یک حدس باقی خواهد ماند.
* کروبی با کرباسچی و احمدی‌نژاد و الهام، به اتاق گریم می‌روند. دقایقی بعد رینگ مناظره از سایرین خالی شده و تنها پورحسین مجری برنامه، به آنها اضافه می‌شود. دقایقی اندک به آغاز رسمی این گفتمان انتخاباتی باقی است.
* در لابی استودیو که مزین به انواع اشربه و ماکولات رنگارنگ است، دو تلویزیون بزرگ قرار دارد. اطرافیان درجه یک دو کاندیدا، در کنار یکدیگر و البته با مرزی نامرئی در کنار یکدیگر نشسته‌اند. بهترین سوژه برای تصویربرداران، همین کادر است.
* زنگ تلفن یک لحظه نیز امان نمی‌دهد. با تذکرهای پیاپی، گوشیها اصطلاحا سایلنت شده ولی گفتگوها به شدت ادامه دارد. کرباسچی و الویری با کوله‌باری از برگه‌های مختلف، خود را برای استفاده از 2 فرصت نامه‌رسانی به کروبی آماده می کنند. قوچانی، نقش نامه‌بر را ایفا می کرد.
* جمعی از دوستان قدیمی کروبی که به نظر می رسد، سالها با او همراه بوده‌اند، آرامش یاران جدید او را ندارند. گفتگو به لهجه شیرین لری، ما را از برملا شدن این اضطراب آنها باز می‌دارد. استرس در اکثر حاضرین جولان می‌دهد.
* اولین آه نصیب کروبیان شد، آنگاه که مجری برنامه اعلام کرد احمدی نژاد پایان دهنده این مناظره خواهد بود.
* بر عکس تصور ظاهری، بیان موضوع هاله نور باعث خنده اطرافیان رئیس‌جمهور شد. آنها طرح این موضوع را فرصتی دیگر برای رد آن توسط احمدی نژاد می‌دانستند هرچند که در برخی موضوعات، همچون توصیف کروبی از بوش، خنده مشترکی میان 2 طیف شکل می گرفت که تنها غایب آن، غلامحسین کرباسچی بود. او به دقت تمام حرکات و سخنان کروبی را زیر نظر داشت و یادداشت‌ها را شفاها به الویری منتقل می‌کرد تا او آنها را مکتوب کند. بیش از 30 تماس تلفنی کرباسچی، از دید اهالی رسانه‌ها مخفی نمی ماند.
* جواب‌های احمدی‌نژاد در نقد سخنان کروبی پیرامون آمارهای کارشناسی دولت و ذکر این نکته که "رئیس‌جمهور باید کارشناس ارشد باشد "، به مذاق اطرافیان کروبی خیلی خوش نیامد. احمدی نژاد به دبیرکل حزب اعتماد ملی یادآور شد که اگر به موضوعات آماری و اقتصادی آشنا نباشد، نادرست بودن موضوعات را تشخیص نخواهد داد. تاکید رئیس جمهور بر یکسان بودن نوع نگاههای آماری طی 4 دولت اخیر، جوابی از سوی نامه‌نگاران، به کروبی نداشت.
* با یک تیزهوشی رسانه‌ای، آمارهای احمدی‌نژاد مزین به پرچم ایران بود. یک بار که دوربین به اشتباه کادر دیگری را غیر از آمارها نشان می‌داد، رئیس جمهور با مشاهده سریع مانیتور حاضر در استودیو، نسبت به این امر تذکر داد.
* سخنان کروبی درباره دوران بخشدار بودن احمدی‌نژاد و مقایسه آن با ریاست مجلس خود و همچنین بیان کلماتی مانند "ننه جون من " با شادی همراهان او مواجه شد، به طوری که فاطمه کروبی، به تشویق همسر خود می‌پرداخت. معاون اول دولت کروبی هنوز هم واکنشی به فراز و نشیب‌های مناظره رئیس‌جمهور ایده‌ال خود نداشت.
* گرم‌تر شدن مناظره که به لطف سکوت مجری برنامه و البته سوالات چالشی دو طرف ایجاد شد، باعث گشت تا عبای کروبی از روی شانه‌های او بیفتد. حاضران به دنبال راهی برای تذکر به کاندیدای محبوب خود به منظور پوشیدن عبا بودند.
* انتظار برای خنده کرباسچی، کمی دیگر پایان یافت؛ آنجا که کروبی در خلال سخنان پر حرارت و سریع خود، ناگهان از مجری مناظره درباره مدت زمان سخنرانی خود پرسید و از اصطلاح " چقدر شد؟ " بهره گرفت. کرباسچی به این طرز بیان کروبی، خنده‌ای روانه کرد.
* گذشت نیمی از مناظره، مصرف آب را در میان هواداران یک کاندیدا بالا برد.
* وقتی رئیس‌جمهور درباره تهمت زنی روزنامه رسمی کروبی به همسر خود، موضوعاتی را عنوان کرد و از دبیرکل حزب اعتماد ملی خواست تا به این اقدام پاسخ دهد، کروبی از این موضوع اعلام بی اطلاعی کرد و احمدی‌نژاد به او گفت که فردی که داعیه دار ریاست‌جمهوری است، چگونه از اقدام روزنامه خود بی اطلاع است؟ قوچانی نیز به جمع مصرف کنندگان آب‌های معدنی پیوست.
* دومین نامه به کروبی در سی‌امین دقیقه سخنرانی او ارسال شد. موضوع: پرونده دریافت 300 میلیون از شهرام جزایری.
* کروبی در خلال سخنان خود، موضوعی را گفت که با اظهار نارضایتی اطرافیان خود مواجه شد. این موضوع درباره عدم حمایت هاشمی از وی و حمایت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از موسوی بود. حامیان کروبی این مسئله را تحقق سخنان احمدی نژاد در مناظره با میرحسین می‌دانستند.
* سومین نامه به کروبی، ارسال شد. این مسئله بر خلاف قانون مناظرات کاندیداها بود چراکه هر کاندیدایی تنها حق دریافت 2 برگه جداگانه را دارد. با آنکه مشخص نشد که این نامه به کروبی رسیده است یا نه، اما نفس این موضوع خلاف قانون مناظرات بود.
* موضوع خلیج عربی چه بود؟ احمدی نژاد برای کروبی توضیح داد که صفت عربی در این اجلاس به کشورها اشاره دارد نه خلیج و از وی خواست که این موضوع را از متخصصان زبان عربی بپرسد. جوابی از اطرافیان کروبی در نقد این سخنان شنیده نمی‌شد.
* چانه‌زنی کروبی برای وقت گرفتن و استفاده از فرصت احمدی‌نژاد در جواب دادن به سوالات، به مذاق دوستانش خوش نیامد.
* بالاخره پس از رد و بدل شدن سخنان بسیار، احمدی نژاد با طرح امیدهای خود از آینده ملت ایران و بیان برخی ایده‌های خویش برای توسعه و آبادانی ایران، مناظره را به پایان برد و کروبی، دقایقی بعد با چند جواب کوتاه، رسانه ملی را ترک کرد. فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی در پاسخ به درخواست خبرنگاران مبنی بر اعلام لیست دارایی اموال خانواده کروبی، به ذکر جمله "خبرنگاران محترم خسته نباشید " بسنده کرد.
* احمدی نژاد نیز پس از دقایقی و در حالیکه جمعیت خارج از استودیو به شدت متراکم شده بود، به بیرون هدایت شد و پس از تقدیر از حاضران، به ذکر جملاتی در جمع اهالی رسانه‌ها پرداخت.
* وی در این گفتگو با اشاره به سخن فردی که گفته بود "وقتی احمدی‌نژاد به روستاها می‌رود ما خجالت می‌کشیم "، اظهار داشت: معلوم است که باید خجالت بکشید. چون شما روستاها را اینطور کردید. باران رحمت می بارید.
* هواداران کاندیداها تا پاسی از شب به تبلیغ نامزد خود پرداختند و باز هم منتظر 22 خرداد شدند؛ "میزان رأی ملت است "


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



بازدید امروز: 64 ، بازدید دیروز: 49 ، کل بازدیدها: 456667
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ